onsdag 3 december 2014

Fantasy möter chick lit i klassrummet

Jag och min kollega (som undervisar i programmering) har precis haft ett underbart, energigivande och lustfyllt samtal om böcker och läsning för våra elever. Jag har två teknikklasser och vi ska nu ta och läsa i svenskan. Jag vet att flera av dem är goda läsare men jag vet att flera inte är det. Visst kan jag bli passionerad och inspirerande som läsare, men jag vet (av erfarenhet) att det jag läser och det eleverna läser inte riktigt går ihop, alltså kom jag på den här idéen.

Kollegan undervisar dem i programmering. Han är nördig (detta är ett ord jag använder positivt) och han älskar att läsa. En manlig, läsande förebild för dessa 60 unga pojkar. Perfekt!

Vi nördade loss och pratade om när/hur/varför vi började läsa, vad vi läser, hur vi utmanar oss, om chick lit, om fantasy, om klassiker och om spin offs. Eleverna fick ge tips och vara delaktiga och så avslutade vi med att jag och kollegan ska utmana varandra med varsin bok från vår respektive genre. 

Fantasy och sci fi är vanligtvis inget jag läser men en av böckerna han pratade om tilltalar mig något enormt (kommer dock inte ihåg namnet just nu) och jag hoppas han väljer den som min utmaningsbok. Själv vet jag inte vilken jag ska låta honom läsa. 

Imorgon ska vi ha samma samtal igen för andra klassen och sedan ska vi nästa vecka besöka sci fi-bokhandeln med eleverna och sedan stadsbiblioteket och Pocket shop. De ska veta vart man kan få tag på bra böcker :-) 


Tro det eller ej men Star wars-Shakespeare är mina böcker. Eleverna dreglade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar