onsdag 10 december 2014

10: En bok av en Nobelpristagare



Hrm, har jag läst någon Nobelpristagare? Jag är ju inte riktigt ett fan av Nobelare men när jag ser efter på listan över pristagare så har jag ju faktiskt läst Lagerlöf, Mann, O'Neill, Hesse, Faulkner, Lagerkvist, Hemingway, Camus, Johnson, Golding, Morrisson, Kertész och Munro. Inte så illa, men jag ser att de allra flesta lästes under lärarutbildningen eller till min bokklubb - det är inte många jag gillat eller läst frivilligt.

Boken jag väljer är Eugene O'Neills Lång dags färd mot natt. Dels för att jag läste den när jag pluggade till lärare och sedan läste om den för något år sedan i bokklubben men också för att jag gillat den båda gångerna jag läst den. Den är mörk, tragisk och skildrar samtidigt en dysfunktionell familj riktigt väl. Man känner för karaktärerna - och samtidigt inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar