fredag 3 juli 2015
torsdag 2 juli 2015
onsdag 1 juli 2015
#läsro
tisdag 30 juni 2015
#juli
måndag 29 juni 2015
Lyssnar på Dahls berättelser

Jag gillar Roald Dahls böcker och när jag hittade två som jag inte läst på Storytel - och de dessutom läses av Jeremy Irons och Kate Winslet (två favoriter) så var det självklart att jag skulle lyssna på dem.
söndag 28 juni 2015
#blommig
onsdag 24 juni 2015
#läserjustnu
Bingo med O
Jag håller på för fullt med BOTNS bingobricka (två böcker ifrån en hel rad) men när jag såg att Enligt O också skapat en bingobricka så hoppar jag på den med. Jag kör från 1/6-31/8.
tisdag 23 juni 2015
Jag tror Goodreads försöker säga mig något...
A Summer to Remember
Escape deep into the English countryside in this perfect summer’s day read. Fans of Alexandra Potter and Katie Fforde won’t be able to resist.Nina Elliot is tired of her life. She’s not sure how it happened, but somewhere along the way, she lost track of where it was all going. So one fateful day, she makes a brave decision: she’s going to leave it all behind. Taking a job deep in the English countryside, Nina does just that. Ensconced at the Old Mill, she settles into daily life with the Milton family, where she works as a researcher for author Dudley.
With endless summer days stretching out ahead of her, Nina couldn’t be happier. But her quiet life is soon interrupted when the handsome Milton boys return home – for they plan to make sure this really is a summer to remember…
Relax and enjoy a breath of warm summer breeze with every turn of the page in this gorgeous summer read. Perfect for fans of Katie Fforde and Alexandra Potter.
När Goodreads presenterar en författare jag gillar och hänvisar till mina två favoritförfattare samt engelsk landsbygd - ja, då måste den här boken passa mig!
Två bra chick lit
Sommarlovets första bok blev Lucy-Anne Holmes bok Just a girl standing in front of a boy - en charmig bok om att inse sitt eget värde och öppna ögon, hjärta och sinne för den sanna kärleken. Jag har tidigare läst och älskat 50 sätt att hitta den rätte och uppföljaren Inte helt perfekt (i pocketupplagan av den senare är jag dessutom blurbad) så den här har stått på min läslista ett tag. Det tog dock nästan 100 sidor innan den tog tag i mig, den var lite trög i början. Detta tog den dock igen sedan, åh, jag skrattar och gråter och myser. Jag älskar Jenny/Fanny (huvudrollen) med hennes rosa hår och underbart galna stil. Vänskapen mellan henne och Philippa låter som en sådan vänskap man drömmer om - en sådan där som alla borde få uppleva någon gång i livet. Självklart har hon brister, hennes självförtroende är ju helt knäckt och jag blir lite irriterad på att hon inte lyssnar på vad de andra säger, men men. Hennes lista över saker att göra varje dag är väldigt fin och killarna i hennes liv har olika charm. Förhållandet med hennes mamma gör mig varm om hjärtat och boken bjuder på rätt många överraskningar för mig.
Vill man läsa bra chick lit så tycker jag att Lucy-Anne Holmes har lyckats.
När vi nu ändå är inne på bra chick lit och titlar från filmen Notting Hill så passar ju verkligen tredje delen i Notting Hill-serien in. Nu var det iofs i april som jag läste From Notting Hill with Four Weddings... Actually av Ali McNamara men eftersom jag inte skrivit om den ännu så gör jag det nu. Den är lika
överdriven och lika charmig som de tidigare titlarna och den är trots tjockleken väldigt snabbläst. Som man kan gissa av titeln så är det bröllop på gång men som alltid i chick lit så händer en del längs vägen.
Scarlett har fullt upp med sitt bröllop och sitt företag - hon pendlar mellan New York och London och försöker hjälpa folk medan hon försöker hålla samman sina nära och kära. Eftersom jag inte kommer ihåg mer så hänvisar jag till Hyllans tankar om boken, jag instämmer med det hon skriver. måndag 22 juni 2015
#semester

För mig börjar alltid semestern runt midsommar och jag har sedan flera veckors sommarlov. Varje år lyssnar jag på Madonnas The Immaculate Collection och vet att nu, nu är det semester. En tid då jag mår bra, orkar massor och gör det jag känner för.I år tänker jag att det ska bli mycket träning, läsning och jag ska försöka träffa så många vänner som möjligt. Kanske ska vi få till någon liten familje-road trip också...
#sommarlovmedkulturkollo
söndag 14 juni 2015
Lite starka kvinnoröster
Efter den här boken läste jag Virginia Woolfs Ett eget rum (tack Modernista för rec.ex) och det var intressant
att läsa de här böckerna så nära inpå. Den här är skriven ungefär
hundra år innan och är kanske inte lika dramatisk men behandlar samma
ämne - kvinnor ska ha samma rättigheter till kunskap och utbildning som
män. Jag gillar Woolf, men hon är svårläst. Hon hoppar i tankar och
idéer och jag hänger inte alltid med, men hon har ju så mycket att säga
så det är förståeligt.
lördag 13 juni 2015
Vem är du, vem är jag?
Är du man eller kvinna?
Beskriv dig själv:
Going Vintage
Hur mår du?
Mogen för skrubben
Beskriv stället du bor på:
Vart skulle du vilja resa?
Beskriv din bästa vän:
Favoritfärg:
Väder just nu:
Favoritårstid:
Vända blad
Om ditt liv vore ett tv-program, vad skulle det heta?
The best little book club in town
Vad betyder livet för dig?
Hur är ditt förhållande?
Recept för ett lyckat äktenskap
Vad är du rädd för?
Dålig karma
Dagens aforism?
Vilket råd skulle du vilja ge?
Hur skulle du vilja dö?
Motto:
Man skaffar sig en BV - en BokVäljare
Först valde Brita ut en rosa bok till mig. Den har stått i hyllan ett tag, ett second hand-fynd som jag köpt för att jag tidigare läst en bok jag gillade av författaren. Hade inte B valt denna nu hade den nog riskerat att stå och värma hyllan rätt länge... Molly´s millions av Victoria Connelly handlar om Molly som vinner 4,2miljoner pund på lotto och bestämmer sig för att åka runt landet och dela ut dem till sådana hon tycker behöver dem mer. Trevligt och fint, men snart är en journalist henne på spåren och han har bestämt sig för att svartmåla henne, i hans värld finns det inga goda människor. Det hela blir ännu mer problematiskt när Mollys supersnåla familj får reda på hennes vinst och spenderande och beger sig ut på en jakt för att hitta henne och pengarna.Boken är väldigt snabbläst och ganska charmig, även om slutet blir lite väl snabbt påkommet, det känns lite som att sidorna tog slut och allt måste lösas snabbt. Jag gillar dock tänket, vad skulle man göra om man vann en sådan rejäl storvinst?
Min BV valde sedan en blå bok till mig, den här vann jag förra året och har sedan dess legat och väntat på allt annat som väljs före... Camilla Davidsson har skrivit Under vintergatans alla stjärnor och den tar upp pilgrimsvandring, ett ämne som jag är lite fascinerad över. Jag hatar att promenera, jag tycker det är så tråkigt att gå och gå och bara ödsla tid. Dessutom har jag lätt att få skoskav (fråga min kompis Camilla som gått runt med mig på gatorna i Paris) och klagar högt. Trots detta dras jag till vandringsberättelser, jag gillar det här med att bara gå och gå meditativt och finna inre ro och sig själv. Ja, det är väl ungefär den delen av boken som tilltalar mig också. Resten är lite... nja. Jag har nog läst lite för många böcker om duktiga reklamflickor som bränner ut sig och träffar fel killar. Det tilltalar mig inte riktigt, men vandringen och folket som Emma träffar är intressanta. Det är en del fina tankar man får sig men jag känner ändå inte att jag berörs.
söndag 7 juni 2015
söndag 31 maj 2015
Två franska
Först lyssnade jag på Vi var skapta för lycka av Véronique Olmi. Omslaget är ju så otroligt vackert och inbjudande så jag har länge velat läsa den och när jag då skaffade Storytel och den fanns där kändes det naturligt att välja den.Men.
Den var alldeles för svart för mig, vemodig och velig och den där Serge var då absolut inget att hänga i julgranen. Han är så självupptagen och velig och jag vet, full av unresolved issues om sin mor och far men hallå, orka liksom! De mesiga kvinnorna sedan, på ett sätt så starka och samtidigt så svaga.
Tyvärr, men i det här fallet så var det inte för mig.
Däremot så blev läsningen av Och sen Paulette av Barbara Constantine precis vad jag hoppades på. Varje gång jag sett titeln tänker jag på låten La bicyclette med Yves Montand, där orden "Et puis Paulette" finns med.
Det här är en charmig historia om oväntad vänskap och jag tycker den påminner om En man som heter Ove och Tillsammans är man mindre ensam. Jag tar den verkligen till mig, kunde inte sluta läsa och blir rörd av karaktärerna och deras historier. Den handlar om att ta hand om varandra och konsekvenser av sitt handlande. Om att våga, att vilja och att ta steget.Så fin, så himlans fin. Verkligen för mig!
söndag 24 maj 2015
Lite sommarbingo
Lär känna Edward
Så kom jag på det. Edward.
Hamstern Edwards dagbok är ju helt fantastisk. Vi får följa en något pessimistisk och smått deprimerad hamster under hans få levnadsdagar. Filosofiskt, poetiskt och alldeles för kort berättar han för oss om hur tråkigt livet kan vara när det går ut på att sova, äta, bajsa och springa runt i ett hjul.
Definitivt läsvärd - man vill lära känna Edward.
tisdag 19 maj 2015
2 bokklubbsböcker
Bokmaskarna läste Nabokovs Lolita för ett tag sedan - en bok jag länge velat läsa. Jag har ett vagt minne av att jag sett filmen, eller iaf delar av den, för många år sedan och att jag hade en crush på Jeremy Irons och därför var ganska partisk till vad jag tyckte om innehållet. Som jag minns det så var Humbert Humbug (eller vad han nu kallar sig, Irons karaktär iaf) en snäll och kärlekskrank man och Lolita en liten bitch. Som sagt, något färgad av det faktum att jag var ung och lite småkär i Jeremy Irons. När jag nu läste boken istället så har jag väl inte riktigt samma bild. Jag tycker iofs fortfarande inte om Lolita (tjejen) men jag tycker kanske inte att Humbert är en mysig kille direkt. Det som vi alla i Bokmaskarna var fascinerade över är att den här boken, trots sitt ämne, fick oss att känna sympati för mannen - och för flickan. Författaren har väldigt skickligt undvikit att använda laddade ord, vilket gör att vi ibland nästan glömmer bort vad det egentligen är som sker.
Jag tycker dock att boken är riktigt tjötig. Gubben maler på i över 400 sidor och jag hade inte behövt ta del av exakt allt han tycker och tänker.
Bokbubblarna läste Diskis Till den skrivande kvinnans försvar och vi var väldigt få som orkade läsa ut och ännu färre som gillade den (jag). Visst, den har rätt tråkiga partier, men också rätt många fina om hur galen man kan bli av böcker. Jag tycker att den något sorgliga karaktären, Marie, är pinsam och beter sig lite som en fjortis som får träffa Justin Bieber, men samtidigt så är hon ju så envis och cool som går sin egen väg och struntar i vad andra tycker. Jag gillar att den är skriven med lite humor, men vi reagerade allihopa på ett vulgärt stilbrott i slutet - varför har författaren valt att göra så?Inte en bok man måste läsa, men ändå lite kul att ha läst om man nu ska kalla sig boknörd...
söndag 17 maj 2015
Bowie - en normbrytare
1. Berätta om någon som vågat eller vågar bryta normer och gränser och som är en förebild för dig. Det kan vara en känd person, eller någon du känner, en verklig person eller en fiktiv karaktär. Det viktigaste är att det är en person som inspirerat dig på något sätt.
2. Berätta om en film eller bok som skulle kunna få titeln ”bortom normen”. Förklara gärna vad det är som gör boken eller filmen så bra.
1. Jag har svårt att komma på någon som inspirerat mig personligen - jag gillar att vara lite annorlunda, att skilja mig lite från mängden men är väl samtidigt en ganska vanlig, stereotypisk Svensson med make, barn, hus och bil. Saknar iofs en hund... MEN. Det var ju någon som inspirerar till att bryta normen jag skulle skriva om och hela veckan har jag gått och tänkt på en person som verkligen har utmanat normer under åren;
David Bowie.*
Kan man ha ett sådant här veckotema utan att nämna honom? Jag är uppväxt med föräldrar som lyssnat mycket på Bowie och både jag och min lillebror gillar hans musik. Jag må inte veta mycket om varken hans liv eller musik, men jag vet att han är en som bröt mot normer på flera sätt. Man, kvinna, rymdvarelse, homo, bi, hetero? Vad var han? Är han? Vem vet? Jag tycker hur som helst att han är en otroligt intressant artist och hans musik är fortfarande lika fantastisk nu som när jag växte upp med den.
2. För att fortsätta på Bowie-temat så vill jag då rekommendera en bok som jag hittade på second hand för många, många år sedan - To Major Tom, the Bowie letters av Dave Thompson. Boken handlar om en ung pojke i England som skriver brev till sin stora idol, David Bowie. Vi får följa honom från ung pojk, genom tonåren, genom livet och upp till att han är runt 40-50 (har jag för mig). Breven beskriver en livsresa och de beskriver Bowies karriär. För läsare som älskar fotnoter så är den här perfekt - när pojken skriver och ifrågasätter något Bowie gör så svarar författaren med en fotnot för att vi läsare ska få veta vad som egentligen hände.
Boken känns som en hyllning, en faktion, och det är kul att följa pojken och Bowie när de båda går igenom så mycket över åren. Den är välskriven - språket matchar åldern som pojken är i. I början är det oskyldiga, naiva frågor; som t.ex. varför Bowie stod på knä framför sin gitarrist - "spelade du på hans gitarr med munnen?"** Jag rekommenderar boken varmt om man gillar Bowie eller uppväxtskildringar.
Till slut lämnar jag er med några av mina favoritlåtar.
* Jag har ju iofs rött hår och klär och sminkar mig färgglatt - jag kanske har blivit inspirerad iaf...
** Han bryter normen på scen genom att simulera en avsugning, något den unge pojken inte riktigt förstår.
lördag 16 maj 2015
Pippikalas och bokköp
fredag 15 maj 2015
Lite liebsterfrågor
Då så, lite frågor för mig att svara på...
Ugglan & bokens:
1. Vilken bok/vilka böcker läser du just nu?
Imorse plockade jag upp Katie Ffordes Wild designs som jag lånat av Bokbubblar-Sofie.
2. Vilken barnbok minns du tydligast från din barndom?
Karlsson på taket som mamma läste högt varje natt.
3. Vilken genre läser du helst?
Feelgood
4. Vilken bok ser du mest fram emot att läsa?
Hrm, jag ser fram emot att få plöjt igenom alla olästa böcker i min bokhylla.
5. Varför började du blogga om böcker?
Jag kommer inte ihåg varför, men jag är glad att jag gjorde det :-)
6. Vad gillar du att göra förutom att läsa böcker?
Träna, se på film och laga mat.
7. Visa en bok med ett riktigt snyggt omslag!
Jag köpte Amanda Hockings Switched på second hand häromdagen endast pga omslaget. Känner inte till den alls annars. 8. Vilken bok har en inledning som du tycker är riktigt bra?
Ähm... ska man komma ihåg sådana?
9. Vilken författare har du flest böcker av i din bokhylla?
Alexandra Potter, Katie Fforde, Ali McNamara, Sophie Kinsella, Jane Austen och Janet Evanovich.
10. Vilken romankaraktär skulle du vilja åka på semester med?
Bridget Jones - jag tror vi skulle ha hur kul som helst.
11. Vilken bok skulle du vilja tipsa mig om?
Om du inte har läst Hillary Jordans Mississippi än så gör det - riktigt bra bok!
Boklusens:
1. Vilken bok läser du just nu?
Katie Ffordes Wild designs
2. Vilken är din favoritförfattare?
Alexandra Potter och Katie Fforde
3. Vilken bok ser du mest fram emot att läsa i sommar?
Så många som möjligt av de olästa i min bokhylla
4. Vilken genre läser du helst?
Feelgood
5. Hur står dina böcker i bokhyllan? (alfabetiskt, efter färg mm)
Efter färg, genre och typ. Faktaböcker för sig, Jane Austeniga böcker för sig, Shakespeare för sig, klassiker för sig, inbundna för sig och allmänna pockets efter färg.
6. Vilken är den bästa bok du läst och varför?
The perks of being a wallflower är fortfarande en favorit - varje gång jag läser om den är den som ny för mig.
7. Hur många olästa böcker äger du?
Över hundra tyvärr - jag gör mig oftast av med böcker jag läst.
8. Vilken är den senaste bok du köpt?
När kejsaren var gudomlig, Projekt Rosie och Sophies historia - hittade dem på second hand och har redan gett bort dem till mina svägerskor.
9. Var handlar du helst böcker?
På second hand
10. Vilken var den senaste boken du valde att inte läsa klart?
Tio saker jag lärt mig om kärlek av Sarah Butler. Den var inte alls vad jag ville läsa.
11. Vilken bok tycker du att jag ska läsa?
Hillary Jordans Mississippi
Sizzens:
Hrm... Det får nog bli Karlsson på taket här. Mamma läste in den på band för mig när jag var liten (eftersom hon inte orkade läsa den varje eviga natt) så jag lyssnade på den varje natt i tretton år...
Egenmäktigt förfarande och Att komma hem ska vara en schlager. Jag kan tyvärr inte sluta ogilla dem trots att det gått flera år sedan den sistnämnde. Det högtravande språket i båda får mig att krevera!
Jag tror nog att Hamlet är den bok som haft störst påverkan med tanke på att jag efter att ha läst den i gymnasiet sedan blev som besatt och skrev alla arbeten i sju års tid därefter om Hamlet eller Shakespeare...
4. Var får du böckerna du läser ifrån?(Köper i en fysisk bokhandel eller på nätet? Eller lånar du på biblioteket?)
Jag lånar på biblioteket och köper second hand - ibland händer det förstås att det "råkas" köpa när jag går förbi Pocket shop...
Deckare är inte riktigt min grej.
Hrm, jag blir ju oftast sur på sluten av böckerna så det kanske vore en lösning att aldrig få läsa färdigt dem...
Nope.
Svårt att säga, jag gillar personliga bokbloggar där det inte bara recenseras utan händer annat bokigt också.
Alldeles för svår fråga...
Mr Darcy och Captain Wentworth från Austens böcker kanske?
Jag läser gärna på båda, beror på humör och typ av bok. Chick lit är nästan ett måste på engelska.
Tack till er alla tre för era frågor!
torsdag 14 maj 2015
Mitt och Mannheimers liv som gift
Jag är ju egentligen inte så mycket för att lyssna på böcker, men iom att jag är ute och joggar/går stavgång rätt ofta numera så nappade jag på Storytels erbjudande om första månaden för 9kr. När jag sedan såg Anna Mannheimers bok Mitt liv som gift, uppläst av henne själv så var det ju solklart vad jag ville lyssna på.Det här är verkligen en bok som är lätt för mig att tycka om. Den är seriös, oseriös, jätterolig och fin. Igenkänningshumorn är på topp - ibland tror jag nästan att hon pratar om mig och Grefven. Hon tar upp sådant som hur man hittar den rätte, barn, singelliv, penisar, Bolibompasex och klimakteriet. Man får också ett recept på en fisksoppa som låter riktigt god. Det är naket, ärligt, ironiskt och självdistanserat - jag gillar det verkligen. Att lyssna på henne läsa själv tror jag dessutom ger mig mer än om jag hade läst boken själv - nu blir det verkligen hennes ord.
Det här var verkligen vad jag behövde för att ta mig ur nationella-prov-koman. Ljudboken tar endast 3 timmar (löstes för min del av 2 h pendel till och från jobbet + en 4,2 km joggingtur med efterföljande dusch och påklädning.)
Jag tänker att det här är en perfekt present att ge till någon på Mors dag - jag vet iaf att jag ska köpa den till min mor.
onsdag 6 maj 2015
Igenkänningspoesi från Krapu
Hur kunde du
Hur kunde du!
inte bara glömma
utan också förneka
allt du sagt
allt du lovat
Som den där gången
– har du glömt? –
du sa:
Goddag
Så där bara: Goddag
Ungefär som att du skulle önska
att jag skulle ha en god dag liksom
att just jag skulle ha en
god dag
Eller:
Hej på dig, du!
”Hej på dig, du!” sa du
– minns du? –
Som att
hej på just
mig
liksom!
Har du glömt allting redan
allt som du sagt till mig
som den där gången
– jag minns det så tydligt:
det hade just slutat regna,
ljuset föll in genom fönstret –
du sa:
Vill du vara snäll….- nånting
Visst
ville jag vara snäll
Jättesnäll! Hela tiden!
Och i kafeterian:
Får det lov att vara mera?
—
Ja-a.
Mycket
mera
Och mitt vackraste minne
på blanka förmiddagen
– på arbetstid! –
du ställde mig frågan:
Va e´klockan?
Just det!
”Vad är klockan!”
Ungefär som att:
Vad är klockan slagen, är det dags nu,
är det rätt tillfälle, är det vår tid nu, typ!
Hur kunde du bara förneka allt
och låtsas oförstående
när jag sa att det var ömsesidigt!
Men jag glömmer inte
Och jag tänker inte radera
det därkorta och sakliga meddelandet
som du undertecknat med ditt namn och
”m v h”
med….vänlig….hälsning
”Goddag”
”Hej på dig du”
”Vill du vara snäll..” – nånting
”Får det lov att vara mera”
…och
”Va é klockan
lördag 2 maj 2015
Amsterdam - en bokstad?
![]() |
| Här sitter Anna och läser i fönstret på vårt hotellrum |
Vi kom dit på Världsbokdagen och roligt nog så hittade vi ett litet bokbytarställe nere vid kanalen när vi gick ut från hotellet. Det var dock inget där som lockade till ett byte, men kul att se att det finns!
![]() |
| Annieke, Anna och Hanna poserar framför bokbytarhyllan |
Allt som allt, när jag väl packat upp resväskan en vecka efter hemkomst, så verkar Amsterdam vara ett bra ställe att köpa böcker på. På fredagen besökte vi deras stora bokmarknad som tydligen ställs upp varje fredag. Det fanns ett helt bord med bara sci fi/fantasy - vilket jag tydligen börjat intressera mig för. Jag köpte dock inget på marknaden - ganska mycket var på nederländska och det lilla som var på engelska var inget som lockade.
![]() |
| Bokmarknad |
Dagen efter åkte jag till The American bookstore och gick runt där i lite mer än en timme medan de andra gick på Van Gogh museet. Oj så jag dreglade - och shoppade. Tre våningar fyllda med olika härliga bokfynd på engelska - hur lycklig blir man inte?
Allt som allt blev det sex stycken böcker som följde med hem från Amsterdam - de första två köptes iofs på flygplatsen på väg TILL staden (svårt att inte köpa när Marcusbiblioteket står där och säljer), tre stycken köptes på the American bookstore och den sista köptes på flygplatsen i Amsterdam på väg hem.
![]() |
| Bokköp |



















