lördag 13 juni 2015

Man skaffar sig en BV - en BokVäljare

I ett försök att bli av med lite hyllvärmare så har jag skaffat mig en BV - en alldeles egen liten BokVäljare.

Nu har jag löst mina bryderier kring vilka hyllvärmare som ska läsas; #BästaBrita får välja såklart! Häromdagen valde hon "en jåsa bok" och den visade sig vara en alldeles lagom trevlig bekantskap. 
Molly har växt upp med en riktig Scrooge-familj så när hon vinner några miljoner på lotto flyt hon iväg på semester utan att nämna något. Eftersom hon börjar skänka bort pengar är dock snart både en snygg reporter och hennes familj efter henne... Snabbläst, förutsägbar och rätt charmig. Jag tycker att slutet var lite tvärt, det känns som att flera trådar lämnas olösta, men i övrigt en fin historia om att ge lycka (och pengar) till andra. 
Imorgon ska Brita välja en blå bok har hon sagt :-) #LindaLäser2015Först valde Brita ut en rosa bok till mig. Den har stått i hyllan ett tag, ett second hand-fynd som jag köpt för att jag tidigare läst en bok jag gillade av författaren. Hade inte B valt denna nu hade den nog riskerat att stå och värma hyllan rätt länge... Molly´s millions av Victoria Connelly handlar om Molly som vinner 4,2miljoner pund på lotto och bestämmer sig för att åka runt landet och dela ut dem till sådana hon tycker behöver dem mer. Trevligt och fint, men snart är en journalist henne på spåren och han har bestämt sig för att svartmåla henne, i hans värld finns det inga goda människor. Det hela blir ännu mer problematiskt när Mollys supersnåla familj får reda på hennes vinst och spenderande och beger sig ut på en jakt för att hitta henne och pengarna.

Boken är väldigt snabbläst och ganska charmig, även om slutet blir lite väl snabbt påkommet, det känns lite som att sidorna tog slut och allt måste lösas snabbt. Jag gillar dock tänket, vad skulle man göra om man vann en sådan rejäl storvinst?

Projekt "Brita-väljer-hyllvärmare" gav mig en blå bok om att vandra och hitta sig själv. Jag gillar generellt sådana böcker trots att jag inte är en vandrare. Inte ens en promenerare. Den här då, jo, rätt okej men känns som att jag läst lite för många böcker om duktiga flickor i reklambranschen som bränner ut sig och hittar fel killar. Jag gillar dock (en del av) personerna som hon träffar på under vandringen. Blir mer och mer sugen på pilgrimsvandring... #LindaLäser2015Min BV valde sedan en blå bok till mig, den här vann jag förra året och har sedan dess legat och väntat på allt annat som väljs före... Camilla Davidsson har skrivit Under vintergatans alla stjärnor och den tar upp pilgrimsvandring, ett ämne som jag är lite fascinerad över. Jag hatar att promenera, jag tycker det är så tråkigt att gå och gå och bara ödsla tid. Dessutom har jag lätt att få skoskav (fråga min kompis Camilla som gått runt med mig på gatorna i Paris) och klagar högt. Trots detta dras jag till vandringsberättelser, jag gillar det här med att bara gå och gå meditativt och finna inre ro och sig själv.

Ja, det är väl ungefär den delen av boken som tilltalar mig också. Resten är lite... nja. Jag har nog läst lite för många böcker om duktiga reklamflickor som bränner ut sig och träffar fel killar. Det tilltalar mig inte riktigt, men vandringen och folket som Emma träffar är intressanta. Det är en del fina tankar man får sig men jag känner ändå inte att jag berörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar