torsdag 9 juni 2011

Vindens skugga impade inte riktigt

Nu har jag läst Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Det är ungefär ett år sedan som Lisa skickade den till mig i ett pocketbyte och först nu har jag kommit för mig att läsa den (jag övertalade helt enkelt min bokgrupp Bokmaskarna att vi måste läsa den).

Första sidorna gick mina tankar till Goethe och Den unge Werthers lidande. Efter ungefär halva boken börjjade jag tänka på Poe och Huset Ushers fall. Jag hade lite svårt att hänga med i vilken tid den skulle utspela sig för språket gjorde att den kändes mer 1800-tal är tidigt 1900.

Visst, jag gillade den, men jag blev inte så förtjust så jag trodde jag skulle bli. Mord och mystik biter inte på mig, men visst var det många ställen i boken där jag ville skriva av citat - det är ju intressant att den handlar om böcker/läsning och att bli besatt av en författares historia. Jag har hört så mycket gott om boken, men... Kanske är det återigen att jag vill åt det där muntra.

Jag ger mig. Nästa bok får bli en riktigt rosa, sliskig chic lit. Nöjd?

9 kommentarer:

  1. Nej men du, nu kommer jag ju aldrig läsa den här boken. Har varit tveksam länge och du satte spiken i kistan. Egentligen skakat väl säga tack antar jag.

    SvaraRadera
  2. ska jag ska det stå inte skakat. Jäkla iPad.

    SvaraRadera
  3. Fast vi vet ju alla att smaken är olika och du vet ju hur petig jag kan vara. Ge den en chans några sidor och se...

    SvaraRadera
  4. Den boken älskade jag och kunde inte släppa=) Smaken är ju som du säger olika. Jag älskar mystiska saker och halvskumt och går däremot inte igång på deckare så mycket som jag kanske SKULLE vilja. Go for chicklit och ge gärna tips på bra såna :D

    SvaraRadera
  5. Fröken S: Tanken är att en lista med chic lit-tips ska komma till helgen.

    SvaraRadera
  6. Jag var inte heller såld på Vindens skugga, jag läste den halvhjärtat en sommar och minns kanppt mer än ett nja. Däremot är jag sugen på en chicklit lista...

    SvaraRadera
  7. Men hallå, vad är det som händer här inne? Vindens skugga är ju skitbra! Den har ju allt! Kan det vara att du inte läst den vid rätt tidpunkt?

    Men jag ser också fram emot en chick-lit lista :)

    SvaraRadera
  8. Joanna: Ibland tänder det bara inte till med vissa böcker.

    Frida: Det kan det absolut vara, men sedan så gillar man ju olika saker.

    SvaraRadera
  9. Absolut, det förstår jag, jag sa det med glimten i blicken vilket jag ser nu nog inte framgick så tydligt som jag trodde...

    SvaraRadera