måndag 27 juni 2011

Min första chic lit

Bridget Jones dagbok känner nog alla till, antingen så har man läst den eller sett filmen, eller så har man (som jag) gjort båda och älskar både bok och film (och soundtrack). Året var 1998 och jag hade nyss börjat min läsarbana* och fick tag på Bridget Jones dagbok. Jag minns fortfarande exakt var jag var och hur jag reagerade - jag satt i mina föräldrars uterum och när jag läste boken så skrattade jag högt rakt ut - det hade aldrig hänt mig innan. Jag var stormförtjust - i mina anteckningar om boken står det:

" Mitt liv! Underbart rolig (dock vanligt lyckligt slut)"**

Senare kom Bridget Jones - the edge of reason och då skrev jag:

"Oh! God! Love! Bridget!"

Ja, vad kan man säga - vad finns det att inte älska med Bridget? jag är supersugen på att läsa om böckerna nu i sommar fastän jag läst dem flera ggr och sett filmerna hur många ggr som helst. Det kanske är som de säger - ens första kärlek tröttnar man aldrig på...


* Hade läst Lotta-böcker och Bert-böcker innan...
** Intressant av en något blyg, singel, hemmasittande, 19-årig nykterist att tycka att Bridget speglar hennes liv...



4 kommentarer:

  1. Klassikervarning på den! Minns precis hur mycket jag skrattade också. Hade precis dissekerat sönder Stolthet och fördom på en eng-kurs och kände mig alldeles befriad :-))

    SvaraRadera
  2. Absolut en klassiker to be - om hundra år sitter folk oh analyserar Bridget och tänker att "sådana var de där människorna på 2000-talet"

    SvaraRadera
  3. Ja, men det är ju nästan en modern klassiker. Älskade, älskade. Vi läste den hela tjejgänget och drog citat och jag kände att det bara var så himla mitt i prick. Precis så där var det ju. Och om 100 år kommer de delvis ha rätt. För så där var vi ju 2000-talsmänniskorna. Tyckte man ju t o m själv när man läste.

    SvaraRadera
  4. Det kan vara två av de bästa böckerna nånsin!

    SvaraRadera