tisdag 28 juni 2011

Potter och Fforde


Nu ska jag ge tips på två chic lit-författare som jag bara älskar!

Alexandra Potter är en kvinna som jag aldrig hört talas om när jag fick Who's that girl? av Boktimmen i ett pocketbyte för några år sedan. Jag läste boken och blev helt såld - både på boken och författaren. Jag har inte läst allt av henne ännu men är på god väg.

Who's that girl? vill jag rekommendera till alla - den handlar om att bli äldre och att möta sitt yngre jag och inse vart man var och vart man är på väg.

Me & Mr Darcy är en underbar berättelse om en tjej som åker på Austen-resa och dejtar den fiktive Mr Darcy.

Be careful what you wish for handlar om alla de där småsakerna vi önskar varje dag utan att tänka på det och hur livet kan bli om allt helt plötsligt blir sant...

Katie Fforde
är nästa författare som jag kom i kontakt med av en slump när jag hittade en bok inne hos Myrorna och tänkte "chic lit har jag inte läst på ett tag, kan väl ta den här". Om jag inte minns fel så var detta en av de första böckerna jag läste under sjukskrivningen och den var precis vad jag behövde. Ffordes böcker verkar alla ha samma mall: Stressad kvinna flyttar ut på landet, skaffar hund, bråkar med surmulen man, dejtar Mr Perfect, inser att surmulna mannen är den rätta och så slutar det lyckligt. Precis som det ska i chic lit. Trots att alla böckerna (sluta säga alla när du bara läst några få) har samma mall så gillar jag dem skarpt. De är mysiga, avslappnade och miljöerna som beskrivs är trevliga. Jag har massor kvar att läsa av henne och jag kan knappt bärga mig.

Practically perfect handlar om husrenovering på landet och jag ser Kate Winslets stuga i The Holiday framför mig när jag läser.

Thyme's out handlar om matlagning och trädgårdsörter - trevlig läsning för trädgårdsodlaren.

Flora's lot handlar om auktionshus - kunde inte bli bättre för mitt loppisälskande jag :-)

Om inte annat är Ffordes böcker värda en titt för de underbara omslagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar