tisdag 29 januari 2019

Veckans topplista v. 5 - 1800-talet

Åh ett sådant härligt tema i veckans topplista! Johanna vill att vi tipsar om fem böcker som antingen skrevs under 1800-talet eller som utspelas då.


Jag väljer att blanda lite och spana i mina hyllor...

Persuasion. Först och främst - Jane Austen! Jag hade egentligen kunnat visa fem av hennes underbara böcker men det är väl lite roligare att få olika tips. Här är min favorit iaf som både skrevs och utspelas på 1800-talet.




Soulless. Bok nummer två är första delen i Gail Carrigers steampunkserie - även här hade jag kunnat tipsa om de fem som ingår i serien. Eller de i den föregående serien. Eller de i den efterföljande. Underbara böcker som utspelar sig i 1800-talets England.




Brott och straff. Jag vet inte varför men jag fastnade verkligen för Dostojevskijs bok och tog Raskolnikov till hjärtat. Misär precis som det ska vara under 1800-talets senare halva.






The watchmaker of Filigree Street. Det här var en chansning som jag köpte eftersom omslaget var så läckert - det visade sig att innehållet var intressant det med. Den utspelas på 1800-talet och är lite fantasy/steampunkig om en klockmakare och hans äventyr.









Frankenstein. Sist ut är Mary Shelleys klassiker - tyvärr verkar jag inte ha boken annat än i den här roliga versionen. Ja ja, den här är ju bra för mina barn så jag passar på att tipsa om de här underbara böckerna. Flera av dem har kommit på svenska nu också. Iaf, originalet, Frankenstein, är mörk, vacker och full av lidande - underbart 1800-talig. 

20 kommentarer:

  1. Att jag inte hade med någon bok av Jane Austen! Jag älskar Gail Carrigers serie men hade inte en tanke på den heller. Så kan det gå. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tvungen att kolla igenom alla andras svar innan jag kom på mina egna :-)

      Radera
  2. Brott och straff var jag förvånad över att jag gillade

    SvaraRadera
  3. Brott och straff gillar jag, fin lista.

    SvaraRadera
  4. Carrigers serie är härlig! Jag blir väldigt nyfiken på The Watchmaker of Filigree Street.

    SvaraRadera
  5. Gail Carriger Har jag ännu inte läst, men jag har de tre första delarna i den serien i hyllan :)

    SvaraRadera
  6. Jag gillar också Persuasion, och den där Frankenstein-boken var ju jättesöt!

    SvaraRadera
  7. Rolig lista. Frankenstein för barn!

    SvaraRadera
  8. Steampunk i bokform! Jag måste verkligen läsa första delen av Gail Carriger och se hur den är. Tack för alla tips!

    SvaraRadera
  9. The watchmaker of Filigree street finns i min hylla, och nu blir jag ju sugen på att läsa den!

    SvaraRadera
  10. Austen, Dostojevskij och Shelley har jag läst. och faktiskt står Soulless i hyllan. klockmakarboken låter väldigt intressant

    SvaraRadera