onsdag 9 januari 2019

Bokbubblarna läser Bränn alla mina brev

Nej, jag skulle faktiskt inte alls läsa boken till kvällens möte. Jag gillar inte Schulman, jag tänker inte läsa hans böcker.



Så sa jag. Sedan insåg jag att själva tanken med att vara med i en bokklubb är att utmanas och att läsa utanför sin comfort zone. Jag insåg också att jag inte behöver bete mig som en tjurig unge och döma ut någon pga ett beteende han hade för ca 15 år sedan (då jag senast uppdaterade mig på Schulman och hans liv). Så jag läste.



Jag vet inte om det finns någon kvar där ute som inte läst Bränn alla mina brev ännu men den handlar om Schulmans morfar och mormor och hennes kärleksaffär med Olof Lagercrantz. Det är en historia om aggression som går i arv, om författarskap och om en man som tyranniserar och dominerar sin fru.

Jag har svårt att läsa den, men den är lättläst. Jag har svårt eftersom morfadern är så fruktansvärt elak och mormodern så hopplöst fast i ett äktenskap ingen vill vara i - och så vet jag att det är en sann historia. Usch vad arg jag blir!

Den berör, den är intressant och även om de andra Bokbubblarna var lite mer glada i den än vad jag var så satte de flesta av oss 4/5 (inkl. jag).

Betyg: 💌💌💌💌

8 kommentarer:

  1. Jag läser den just nu. Gillar inte heller Schulman, men lockad ändå.

    SvaraRadera
  2. gillade denna och Glöm mig är en fin bok om försoning, han har skrivit en fin bok om sin fru också.

    SvaraRadera
  3. Jag är fortfarande en tjurig unge och vägrar läsa... :)

    SvaraRadera
  4. Fint att du motvilligt läst så att jag slipper :)

    SvaraRadera