söndag 16 februari 2020

En dag med Jane Austen

Idag har jag spenderat näst intill hela dagen med Jane Austen - så att säga. 

Jag började morgonen på Bio Roy där jag såg den nya filmversionen av Emma och den var jätterolig! Jag blev mycket positivt överraskad eftersom jag inte är så förtjust i historien eller karaktärerna, men tack vare många bra skådespelare i rollerna så lyftes humorn till en ny nivå och jag gillade! Filmen gör också ett försök att komma upp i samma omtalade nivå som BBC-versionen av Stolthet & fördom från 1995 med Colin Firth där vi får se Mr Darcy i vår skjorta. I den här filmen får vi se Mr Knightleys nakna rumpa. Det må inte vara en oangenäm syn, men tyvärr, Mr Knightleys bakdel är inget jämfört med Darcys våra skjorta. 🤣





Efteråt stannade jag kvar i stan, fikade, shoppade och läste lite i månadens hyllvärmare/Austenishbok; Sanditon. Det är lite kul att ha en oläst Austen men den är också lite trög att komma in i - det är många personer att hålla reda på. 





Jag avslutade sedan dagen med ett besök på Kungsbacka teater där Teater Halland spelade en intressant version av Stolthet & fördom med endast män i rollerna. Jag är grymt imponerad av hur de lyckades framföra den utan att det blev lustigt när männen skulle porträttera kvinnorna - istället förmedlades det hur fångad man måste känt sig som kvinna under Austens tid. Det flirtades mycket med publiken dessutom - speciellt när de spelade upp den våta skjortan-scenen med mycket humor. Jag skrattade högt flera gånger och vill redan se den igen! Spana in Teater Hallands hemsida för turnédatum - den spelas lite här och var under våren. Även här var det riktigt bra skådisar!








1 kommentar:

  1. låter underbart, gick förbi Emma-skyltningen i går på väg till Konserthuset

    SvaraRadera