Visar inlägg med etikett feelgood. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett feelgood. Visa alla inlägg

lördag 31 december 2022

Flora’s travelling Christmas shop



Första boken i adventskalendern var den här - en charmig bok om julgalna Flora som pratar först och tänker senare (Hrm… känner jag igen det?) Hon köper en van och åker till Lappland för att sälja julsaker ur vanen och väl där möter hon en julhatare som ansvarar för marknaden. Hennes mål blir att visa honom allt det magiska med julen… 

Jag myser och jag skrattar högt ibland - den är rätt rolig. Trevlig julunderhållning!

Betyg: 😍😍😍😍

Christmas at the village sewing shop


Mysig julbok om sömnad och hur viktig familj är - här är det en splittrad familj som samlas och syr ett lapptäcke ihop och på så sätt repareras familjen.

Betyg: 😍😍😍😍😍

torsdag 29 december 2022

En drömresa för fyra


En annan författare jag fallit för i år är Milly Johnson - hon skriver tjocka böcker med de går väldigt fort att läsa. 

Åh vad jag gillar Johnsons böcker! Den här bjuder på vänskap, lyxliv och besannade drömmar - ibland vet jag inte riktigt hur jag vill att den ska sluta men den håller mig intresserad hela vägen.

Betyg: 😍😍😍😍😍

Kallbaderskan bland fjällen



Den här boken vann ”Årets feelgood” och när jag var på Bokmässan passade jag på att köpa med den hem, kallbaderska som jag är. 

Det är en underbar bok om att börja om på nytt, lära känna sig själv och kraften i att gå utanför sin comfort zone. Jag älskar den!

Betyg: 😍😍😍😍😍


söndag 4 december 2022

Pendlarsällskapet





Väldigt mysig bok om att våga prata med dem du träffar på pendeln varje dag. Vi vet så sällan vad andra går igenom - den här berättelsen är väldigt charmig och berör.

Betyg: 😍😍😍😍

Sanningen om ostrondykerskan



Jag gillar Caroline Säfstrands böcker - den här var mysig om hemligheter, ostron, vänskap och att hitta sig själv - eller andra. Jag trivs med karaktärerna och blir glad när de börjar öppna sig och leva mer. 

Betyg: 😍😍😍😍

onsdag 14 september 2022

Mad about you



Det här är en härlig bok, det är mycket som händer och twister att hänga med i. Jag har ju på senare år börjat gilla McFarlanes böcker, även om den första jag läste inte gav mig den kicken jag trodde jag skulle få (jag minns inte ens vilken bok det var…) De senaste böckerna dock har jag älskat så nu kan jag starkt rekommendera hennes böcker. 

Jag gillar Cal och Sam i den här boken och jag hade gärna lärt känna Lorna. Boken skapar en vill-läsa-mer-känsla, som vanligt, och jag hoppas nästan på en del två. Det är fina karaktärer som visar att allt inte alltid är som det verkar…

Betyg: 😍😍😍😍😍

The no - show



Nu var det ju i somras jag läste den här (jag ligger sjukt efter i att skriva om det jag läser…) men jag gillade den här! 

Det här var en härlig bok där jag helt ärligt inte kunde komma på hur den skulle sluta och vad som skulle hända. Tre kvinnor och en man som inte är den han verkar vara - eller? Det är inte ofta som den här typen av bok överraskar men här var det en hel del plot twists. Mer tänker jag inte skriva 😁

Betyg: 😍😍😍😍😍

måndag 13 juni 2022

Vårkänslor på Lyckans Gård





Det här är en väldigt mysig bok om att ha hand om djur och människor som kanske inte alltid passar in i vanliga samhället. Jag gillar beskrivningarna av djuren och av eleverna, men jag drar ned betyget lite på kärlekshistorien som dyker upp och inte riktigt känns som att den passar in…

Däremot hade jag väldigt roligt när jag försökte matcha omslaget och fota mig själv i en skottkärra 🤣

Absolut en bok värd att läsa - speciellt om du, som jag, gillar de där som inte passar in ❤️

Betyg: 😍😍😍😍

lördag 21 maj 2022

Birdy Finchs nya liv



Ibland står en bok framme på bibliotekets tipshylla och något med den bara skriker ”hej, ta med mig hem, läs mig, du kommer gilla mig!” Den här boken gjorde det så Birdy Finch fick följa med mig hem. Jag är väldigt glad att hon gjorde det. 

Birdys liv är lite struligt och när kompisen fått ett jobb som hon ber Birdy att hjälpa henne att dra sig ur så tar Birdy och åker dit i kompisens namn - och behåller jobbet. Det visar sig dock vara lite mer komplicerat än att bara låtsas vara kompisen - kompisen är en av landets bästa sommelier och ska hjälpa till att vända den lilla restaurangen till att bli en finkrog. 

Så mysig bok! Jag vill också lära mig om viner och flytta till Skottland nu. Jag gillar verkligen karaktärerna - de har alla saker att jobba med och känns trovärdiga. 

Jag rekommenderar verkligen boken, men man blir rätt vinsugen… 

Betyg: 😍😍😍😍😍

tisdag 1 februari 2022

Tebutiken på hörnet


Under min sjukvecka blev jag sugen på den här läckra boken - såklart att titeln lockade 🫖 

Åh så mysig! Jag vill definitivt besöka den här underbara tebutiken och föra litterära diskussioner med Dr Singh, Molly och de andra. Väldigt charmig!

Jag var orolig att tebutiken inte skulle ha så stor plats (det har hänt i andra böcker att det som nämns i titeln inte matchar innehållet) men jag blev inte besviken. Trots att det är många parallella historier som berättas och nystas samman så får också tebutiken och klassiska författare ta plats. En mysig bok för en bok- och tenörd som jag. 

Betyg: 😍😍😍😍😍

lördag 29 januari 2022

Tant Gredelins julbryderier



Det här är tredje delen om Vivi och hennes vintagebutik och även om hon nu har en fin lokal så är det bekymmer med både kunder och personal  - och hennes vänner har sina egna bekymmer. Det är ett gäng intriger och ibland känns det som att det kanske händer lite väl många saker, men det är klart, allt kan ju inte gå smärtfritt för då blir det ingen handling… 

Den är mysig och lite julig men går utmärkt att läsa i januari också. 

Betyg: 😍😍😍

söndag 2 januari 2022

Julklappsböcker






Jag brukar inte få så många böcker i julklapp - men tydligen var jag snäll förra året för jag fick två från maken och en (+ underbara örhängen) från bästa Lotta 📚

Jag har redan börjat läsa The hundred years of Lenni & Margot och den är helt fantastisk 100 sidor in 😍 

Jag ser fram emot alla tre - vi får se hur länge de får ligga i hyllan olästa… 🤣

onsdag 29 december 2021

Mary Jane



En av de bästa läsupplevelserna under 2021 var Mary Jane som jag läste efter tips från Bokcillen. Omslaget lockar verkligen och jag blev inte besviken. 

Åh så fantastiskt härlig den här var! Man får följa en 14-åring i 70-talets Baltimore och hur hon växer upp över en sommar då hon jobbar som barnflicka åt en familj som skiljer sig väldigt från hennes egen. Varm och fin och skickligt skriven ur Mary Janes oskyldiga perspektiv. 

Jag rekommenderar verkligen den här - så fin och intressant och alldeles underbar att läsa. 

Betyg: 💝💝💝💝💝


Två från Jenny Fagerlund


Jag läste Med hälsning från Båstad i höstas och den är en väldigt snabbläst bok om Linda som känner att hon måste leva upp till allas förväntningar och när nya jobbet skiter sig så flyr hon till Båstad där rötterna finns. Familjehemligheter, tennis och nya bekanta upptar tiden där och det är intressant att läsa om allt som händer. 

Betyg: 💝💝💝💝

Senare under hösten läste jag Början på något nytt och åh så fin bok om vänskap och hur viktigt det är att släppa in folk, visa sina känslor och att prata med varandra. Boken berör på så många sätt - jag känner verkligen med karaktärerna. Även den här utspelar sig i Båstad men här skildras mamman i en nyinflyttad familj, en pensionerad flygvärdinna och en ung influencer - gemensamt är att de känner sig ensamma och övergivna. 

Betyg: 💝💝💝💝💝

fredag 5 november 2021

Sunrise by the sea



Jag fortsätter att försöka komma ikapp med sommarens läsning och Jenny Colgan är en favorit som jag ofta återkommer till. Det här är del fyra i serien om Polly och hennes liv i fyren med det lilla bageriet. Dock kretsar handlingen mer runt två gäster på ön, Marisa och Alexei.

Boken är fin och mysig men det var lite seg läsning för min del. Jag gillar Alexei och hans pianospelande men det tog lite längre tid innan jag gillade Marisa. Kanske har jag svårt att ta till mig henne eftersom hon helt stänger in sig i sig själv och har så svårt att öppna sig för andra. 

Hur som helst är den klart läsvärd och det är trevligt att få följa både gamla och nya bekanta. 

Betyg: 💝💝💝💝

onsdag 6 oktober 2021

Tant Gredelin på turné







I somras njöt jag av sol och boken om vintagebutiken Tant Gredelin (som synes på bilderna 😊) Det är en härlig fortsättning på förra boken och kul att få veta mer om Vivis äventyr. Dock är det lite krångligare för henne nu och hon känns jobbigt pessimistisk och osäker. Det hade man kanske gjort i hennes situation men jag stör mig lite på det. Kanske lite väl lite vintagesnack också. Men jag gillade den! Det låter ju riktigt mysigt att åka runt i en gammal turnébuss full med vintagekläder 🤩

Betyg: 💝💝💝💝


torsdag 30 september 2021

Vi som blommar sent



Stoppa pressarna! Jag fick läst en svart bok under septembers #färggladahyllvärmare2021 🖤 Dessutom var den ju ganska bra 😊 Den handlar om två väldigt olika systrar som ärver en tårtbakares hus och mark och som har väldigt olika planer för arvet. Äldsta systern sköter sin diner och vill ta tillvara på den lilla stadens intressen - lillasyster gör film och vill bara ha pengar. Dessutom är det ju en väldigt trevlig man där som vill köpa marken… 

Åh så mysig den här var! Jag ser den framför mig som en charmig småstadsfilm, ni vet de där Hallmarkfilmerna som kommer i olika säsonger. Nora som tar hand om alla och den lilla staden som inte vill förändras. Goda recept och en spännande skog.

Betyg: 💝💝💝💝💝

onsdag 8 september 2021

The authenticity Project



Åh, jag älskar den här historien om hur en bok för en massa folk samman. Om vikten av att vara ärlig mot andra och mot sig själv - vad mycket fint som kan komma av det. Det är en hjärtlig berättelse där vi får träffa flera olika karaktärer som binds ihop av en bok som hittas på ett café. I den står en beskrivning av en ensam man och kvinnan som hittar boken ser den som ett rop på hjälp och bestämmer sig för att, anonymt, fixa hans liv. Hon skriver själv ned sin berättelse i boken och den lämnas vidare - och på den här vägen är det. 

Absolut läsvärd, den får dig förhoppningsvis att tänka till kring vilka vi har runtom oss och vad vi inte ser. 

Betyg: 💝💝💝💝💝

torsdag 12 augusti 2021

Katthotellet vid kusten


Den här lilla mysiga pärlan har jag precis läst och lyssnat på. Jag älskade Deverts förra bok om göteborgsmamman som skrev dagbok (eller inte skrev dagbok 😉) så när den här kom var det bara att slänga mig över den. 

Jag blev inte besviken, även om jag ibland känner att Jonna är något omogen för sin ålder. Att det ska vara så svårt att prata med personer istället för att dra förhastade slutsatser… Iaf, jag tycker det är så fint hur förhållandet mellan Jonna och hennes farfar byggs upp och så är det ju lite spännande med hennes släktingar och hur det ska gå med hennes dröm om ett katthotell. 

Devert skriver skön feelgood i (för mig) relativt närliggande miljöer och jag kommer fortsätta läsa, jag vill ha mer mysiga berättelser. 

Betyg: 💝💝💝💝