söndag 23 februari 2020

Sanditon



Det här var trevlig läsning av flera skäl; för det första för att en oläst Austen är ju inte direkt något jag stöter på varje dag 😉. För det andra så slog jag två flugor med en smäll med den här läsningen då jag ska läsa en Austenish bok i månaden och denna månadens hyllvärmare skulle vara författare med efternamn på A. 

Sanditon är en av Austens ofärdiga böcker då hon tydligen hann skriva fram till kapitel 11 innan sin död och den har avslutats av en annan författare. 

Jag tycker att medförfattaren har lyckats fånga Austens stil - det flirtiga, det återhållsamma, humorn och den starka hjältinnan som använder huvudet. Sanditons Christine är som en blandning av flera av mina Austenska favoriter. 

Boken kretsar kring Christine som tillbringar sommaren hos Mr och Mrs Parker i Sanditon. Hon lär känna alla i Parker-släktet (inklusive den flirtiga Sydney Parker), Lady Denham - Sanditons Grand Lady, hennes släktingar och lite andra Austenaktiga karaktärer. Det är lite spännande att läsa en Austen jag inte sett filmatiserad först - jag har inga bestämda bilder av hur karaktärerna ser ut och det tog lite tid innan jag på riktigt kom in i boken. Jag gillar den, såklart! Det är lite förvirringar, lite återhållsam kärlek, blyga blickar, te och baler - och så lite sjögräs på det 🤣 

Nu är jag sugen på att se tv-serien som kom nyss. 

Betyg: 🏞🏞🏞🏞

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar