söndag 30 december 2018

Läst inför bokmässan - en pappaklausul och en panikslagen mamma

Inför bokmässan i september skyndade jag mig att läsa Emma Knyckares Hit med flaskan: handbok för panikslagna mammor och Jonas Hassen Khemiris Pappaklausulen. Jag hade tänkt att jag skulle hinna se dem båda också men det blev bara några minuter av Khemiri och ingen Knyckare.

Ja ja, böckerna var ju bra iaf :-)



Hit med flaskan är en ganska underhållande bok om att vara mamma - och ja, ganska stor igenkänning av det mesta. Det är ganska skönt att läsa om andra som har det som en själv - oro över barnen, mammarollens vara och icke-vara och hur man ska förhålla sig till förhållandet med både partner och unge.



Pappaklausulen är en annan typ av bok, och ändå inte. Den behandlar papparoller på ett typiskt Khemiriskt sätt - här finns inga namn utan alla beskrivs som t.ex. "En pappa, som är en farfar" och det är inga lätta familjerelationer som beskrivs. Jag både känner med och stör mig på karaktärerna. Om att vara frånvarande, om att vara stolt, rädd, rebellisk, självupptagen och förvirrad - det görs så bra. Jag lyssnade på boken och då är det författarens bror som läser - det är det bästa sättet att ta sig igenom Khemiris böcker tycker jag. Språket är vackert och talande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar