tisdag 1 september 2015

Jag minns (knappt) mitt 80-tal

Jag tror att det här kortet är från typ -86-87 kanske?
Veckans utmaning från Kulturkollo går ut på att minnas ditt -80-tal:
Vilken musik lyssnade du på?
Vad läste du?
Vad såg du på?
Vem/vilka var de stora idolerna?

Jag föddes exakt tio år innan Berlinmuren föll, dvs den 9/11-79. Jag har alltså levt hela 80-talet men minns inte direkt mycket av det. Jag har varit tvungen att googla för att minnas... 90-talet hade varit enklare, just sayin. 

Vilken musik lyssnade jag på? Bröderna Herreys vet jag att jag lyssnade på i tidig ålder, sedan skulle jag gissa på Trackslistans populära låtar. Mycket svenskt på den tiden (till skillnad från nu då jag helst undviker svensk musik/film/litteratur) och jag tror att jag lyssnade på Madonna redan då. Mamma och pappa lyssnade på Simply Red och David Bowie så en del sådant blev det nog också. Orup och Michael Jackson också förresten.

Vad läste jag? Lotta-böckerna av Merri Wik och Bert-böckerna av Andersson/Olsson. Jag var ingen storläsare och hade inte börjat reflektera över läsningens nöjen. 

Vad såg jag på? Vi skaffade parabolantenn tidigt och fick in en massa engelska kanaler. Jag minns DJ KAT show som presenterade coola, intressanta barnprogram på engelska. Denver the last dinosaur och Inspector Gadget minns jag bäst. Growing pains - åh så kär jag var i Kirk Cameron. Full house - vem ville inte bo i den familjen? Family ties - jag skulle gifta mig med Michael J Fox...


Vem/vilka var de stora idolerna? Redan då så var det nog alla söta kändispojkar, det spelade liksom ingen roll om de var skådisar eller sångare, hade de en puls så var jag kär. Jag minns tom pinsamt nog att jag hade en liten crush på den tecknade Shredder från T.M.N.T. Pojktokig - javisst!

Om jag hade levt idag på 80-talet så hade jag förmodligen sett ut så här: 



4 kommentarer:

  1. Jag slukade också Lottaböcker, men typ 10 år tidigare :-)

    SvaraRadera
  2. Min dotter som också är född 1979 älskade också Herreys och en ännu större idol var Carola. Härliga bilder på hur du förmodligen skulle sett ut :)

    SvaraRadera
  3. Jag var redan över 20 på 80-talet så jag hoppade nog över en del som yngre lyssnade/läste på den tiden.

    SvaraRadera