onsdag 23 september 2015

Äntligen utläst!


Jag tror att det var Bia Sigge som tipsade mig om den här för länge sedan och med en sådan titel och ett sådant omslag lockade den såklart. 

Boken handlar om Maya som hittar en bok från 50-talet som handlar om hur man ska vara som ung kvinna. Då hon alltid varit mobbad och utanför bestämmer hon sig för att göra ett experiment i ett år och testa alla förslag som fes i boken. Kan tipsen hålla 50 år senare och vad innebär det egentligen att vara populär?

Det här är alltså en sann historia och den är både inspirerande och jobbig att läsa. Jag tycker att Maya är otroligt cool som vågar utsätta sig för allt hon gör, samtidigt tycker jag att det är hemskt att det hela väldigt mycket påminner om alla filmer där fula antingen görs om till vacker svan och därmed blir accepterad i skolan/samhället. Så fort glasögonen åker av och håret släpps ut så är du en ny människa - eller? Nja, kanske inte. 

Det finns dock en fin sensmoral över boken och jag tror att det Maya gör sätter båten i gungning. Kanske är det inte individerna som behöver en omstylning, kanske är det samhället och skolkulturen som behöver fräschas upp... #LindaLäser2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar