torsdag 19 oktober 2017

Godnattsagor för rebelltjejer

I somras lånade jag hem den här på engelska och läste - jag älskade den! När jag såg att den kommit på svenska började jag tipsa alla mina vänner om den, alla borde ju läsa den. Jag hade turen att få ett rec.ex. från bokförlaget Max Ström så nu har jag kunnat testa den på min dotter. Hon är iofs bara ”fyra och ett halvt men snart fem” (hennes ord) och därför kanske lite ung, men hon tycker att det är lite spännande att lyssna på alla rebelltjejer.



Vi har gjort så att vi varje kväll vid läggdags läser om  två rebelltjejer medan Brita och Henry lyssnar. Än så länge är Jane Austen mest populär, om det är för att Brita vet att jag gillar henne eller för att hon redan kände till namnet vet jag inte. Ibland får jag bestämma vilken jag ska läsa men oftast vill hon välja genom att titta på bilderna. Vi har läst om operasångerskor, sjörövare, drottningar, ballerinor och författare. En gång fick jag läsa om en astronom och det är intressant att också få lära henne nya ord. 

Jag tycker fortfarande att boken är fantastisk, jag älskar idén och jag älskar att det är både kända och, i alla fall för mig, okända människor från olika delar av världen. Jag tänker fortsätta läsa den här för både min son och min dotter och jag hoppas att de blir inspirerade av dessa härliga rebelltjejer. 

Tack Max Ström







4 kommentarer: