söndag 1 mars 2020

Coraline

En av mina elever har suttit och läst Neil Gaimans Coraline mellan lektionerna och det gjorde att jag också tog tag i att läsa den, eller ja, lyssna på den. Jag lyssnar gärna på ljudböcker om jag ska köra bil och nu skulle jag köra upp till en kompis som bor två timmar bort - perfekt för en kort ljudbok. Det här är dessutom en författaruppläsning så det var mycket bekväm lyssning.



Coraline påminner om Alice i underlandet - en ung flicka hamnar i en typ av spegelvärld där hennes familj och grannar också finns - men med knappar för ögonen. Coraline märker snart att det inte är en trevlig värld hon hamnat i och att hennes riktiga familj nu är kidnappade av spegelvärldens mamma. Med hjälp av en katt försöker hon rädda alla vilsna själar som är fast.

Jag gillar hennes grannar - de två teaterdamerna. Jag gillar också att Coraline känns orädd, tuff och smart.

Kul att ha läst den, hade jag bott närmare Stockholm hade jag gärna sett uppsättning på Folkoperan.

Betyg: 👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar