onsdag 1 januari 2020

Bokåret 2019

Hej 2020!

Nya året började fint med sovmorgon och lite läsning - jag har påbörjat Mannen som läste högt på 06.27-tåget inför tisdagens träff med Bokbubblarna och den är ljuvligt franskmysig och gör mig sugen att se om Amélie de Montmartre.

Varje år den 1:a så stämmer jag av hur det gick 2019 - förra året hade jag också satt lite läsmål så vi börjar väl med att kolla av dem:

Läsmål 2019

I år tänker jag sänka mina ambitioner när det gäller hur många böcker jag ska läsa, men däremot utmana mig på några sätt:

* Jag vill läsa tegelstenar (inte bara såklart, men några) - minst fyra stycken. ✔️ Yes! Det här hade jag glömt men jag har klarat det. Jag frågade på instagram hur många sidor som räknades som en tegelsten och fick svaret 500+ och då har jag läst dessa: Steglitsan, Gangsterns klagan, Anna Karenina och Pingvin försvunnen. 
* Jag vill läsa minst femton hyllvärmare. Aj då, "bara" tio stycken lyckades jag med, men bättre än inga :-)
* Jag vill våga läsa om några gamla favoriter. Nej, jag tror inte jag läste om någonting. 
* Jag kommer sätta läsmål 60 böcker på Goodreads. ✔️ Det här klarade jag - 65 böcker inlagda och då har jag inte räknat med seriealbum, barnböcker och noveller. 
* Jag vill spendera mer tid i min lila läshörna.  ✔️ Jag har börjat bli bättre på detta men det kan fortfarande förbättras. 

Jag läste som sagt 65 böcker (och lite seriealbum mm) och det de alla haft gemensamt är att jag gillat väldigt många av dem - många höga betyg delades ut. 

Lästa böcker 2019

Januari:
Silvervägen av Stina Jackson. Ny i hyllan. ⛽⛽⛽⛽⛽
Bränn alla mina brev av Alex Schulman. E-bok Storytel. 💌💌💌💌
Socker, salt och nya chanser av Claire Sandy. Bibblanlån/Ljudbok Storytel. 🧁🧁🧁
How to start a revolution av Lucy-Anne Holmes. Ny i hyllan. 👚👚👚👚👚
Not working av Lisa Owens. Ljudbok Storytel. 👩‍💻👩‍💻👩‍💻
Söta, röda sommardrömmar av Christoffer Holst. Ljudbok Storytel. 🍷🍷🍷🍷
Kärlekens lagar av Sarah Title. Rec.ex. Lovereads. 💜💛💜💛💜
The cactus av Sarah Haywood. Hyllan. 🌵🌵🌵🌵
A-Z of the 80's av Ally Molloy. Hyllvärmare. 👄👄👄

Februari:
Confessions of a shopaholic av Sophie Kinsella. Hyllfynd Varberg. 🛍🛍🛍🛍🛍
Juliet, naked av Nick Hornby. Ljudbok Storytel. 🎸🎸🎸🎸
Ophelia joined the group maidens who don't float av Sarah Schmelling. Ny i hyllan. 📜📜📜📜📜
The invisible library av Genevieve Cogman. Hyllvärmare. 📚📚📚📚
Pingvin försvunnen av Andrey Kurkov. Hyllvärmare. 🐧🐧🐧
Processen av Malin Persson Giolito. Skolbibblan. 👮🏾‍♀️👮🏾‍♀️👮🏾‍♀️
Jag kan inte sluta gråta av Anne Liljeroth. Rec.ex. 😭😭😭

Mars:
I owe you one av Sophie Kinsella. Ljudbok Storytel. 📝📝📝📝📝
Ready player one av Ernest Cline. Skolbibblan/Ljudbok Storytel. 🎮🎮🎮🎮
Francesca av Lina Bengstdotter. Bibblan/Ljudbok Storytel. 🥀🥀🥀🥀🥀
Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid. Rec.ex/E-bok Storytel. 👗👗👗👗👗
A night in with Marilyn Monroe av Lucy Holliday. Hyllvärmare/Ljudbok Storytel. 💍💍💍
Sex and the city and us av Jennifer Keishin Armstrong. Ljudbok/Storytel. 🍸🍸🍸🍸🍸

April: 
Ärr av Audur Ava Ólafsdóttir. Bokcirkelkasse Bibblan. 👨‍🔧👨‍🔧👨‍🔧,5
The bookshop book av Jen Campbell. Bibblan. 📖📖📖📖📖
Vi borde vara lyckliga av Ida Höckerstrand & Sofie Hallberg. Ljudbok Storytel. 😃😃😃
Gangsterns klagan av Ray Celestin. Rec.ex.☠️☠️☠️☠️☠️
Apstjärnan av Frida Nilsson. Hyllvärmare. 🦍🦍🦍
Inte för nära av Colleen Oakley. Hyllvärmare. 🧤🧤🧤🧤

Maj:
Ett jävla solsken: En biografi om Ester Blenda Nordström av Fatima Bremmer. Hyllan. ☀️☀️☀️
Steglitsan av Donna Tartt. Hyllvärmare/E-bok Storytel. 🐦🐦🐦
Manhattan Transfer av Katja Hvenmark-Nilsson. Rec.ex. 🌇🌇🌇
Yrsel av Annika Widholm. Rec.ex. 😬😬😬😬😬

Juni:
Oh, I Do Like to Be av Marie Phillips. E-bok. 🎭🎭🎭🎭
Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt av Gail Honeyman. Hyllan. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
Daisy Jones & the six av Taylor Jenkins Reid. Ljudbok Storytel. 🎤🎤🎤🎤
Klockmakarens dotter av Kate Morton. Rec.ex. 🕰🕰🕰🕰
The growing pains of Jennifer Ebert, aged 19 going on 91 av David M. Barnett. Hyllan. 👩🏻👵🏻👩🏻👵🏻

Juli:
My year of rest and relaxation av Ottessa Moshfegh. Hyllan. 😴😴😴😴
En sommar i Brighton av Lucy Diamond. Hyllan. 🙍‍♀️🙍‍♀️🙍‍♀️🙍‍♀️
The bookshop on the shore av Jenny Colgan. Hyllan. 💃🏻💃🏻💃🏻💃🏻💃🏻
Det lilla simsällskapet vid havet av Katie May. E-bok, Storytel. 🏊🏻‍♀️🏊🏻‍♀️🏊🏻‍♀️🏊🏻‍♀️🏊🏻‍♀️
Dear Fahrenheit 451 av Annie Spence. Ljudbok, Storytel. 😍😍😍😍😍
The bookish life of Nina Hill av Abbi Waxman. Hyllan. 📓📓📓📓📓

Augusti:
Don’t you forget about me av Mhairi McFarlane. Hyllan. 🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️
Anna Karenina av Leo Tolstoj. Hyllvärmare/e-bok, Storytel. 🚂🚂🚂
Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Svågerlån/e-bok, Storytel. 👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
Hönan som drömde om att flyga av Sun-Mi Hwang. Skolbibblan. 🐔🦆🐔🦆🐔
Dödligt arv av Rachel Rhys. E-bok, Storytel. 🌅🌅🌅🌅🌅

September:
Koll på tiden av Petra Brask. Rec.ex. ⏰⏰⏰⏰⏰
Bokcirkeln vid världens ände av Frida Skybäck. Rec.ex. 🎼🎼🎼🎼🎼
Nio främlingar av Liane Moriarty. E-bokslån från bibblan. 🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️

Oktober:
Tankar för dagen av Bob Hansson. Hyllan. 🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Underströmmar av Annika Widholm. Rec.ex. 👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👧‍👦
Talking to Addison (My 90's romance) av Jenny Colgan. Ljudbok Storytel. 💬💬💬💬
Ett litet steg på vägen av Jenny Fagerlund. E-bok Storytel. 🍁🍁🍁🍁
Reload av Henrik Fexeus och Catharina Enblad. Bibblan. 💆‍♀️💆‍♀️💆‍♀️
Sambo på försök av Beth O’Leary. Ljudbok Storytel. 🛏🛏🛏🛏
För såna som oss av Tiina Nevala & Henrik Karlsson. Hyllvärmare. 📰📰📰

November:
Kodnamn Flamingo av Kate Atkinson. Bibblan/E-bok Storytel. 🦩🦩🦩
Sent på dagen av Tessa Hadley. Bibblan. ⚰️⚰️⚰️

December:
A season to remember av Sheila O'Flanagan. Hyllvärmare. ❄️❄️❄️❄️❄️
Vi skulle ha fjällvandrat av Gunilla Bergensten. Bibblan/E-bok Storytel. 🏔🏔🏔🏔
Brutna ben och brustna hjärtan - en alldeles omöjlig jul av Maria Ernestam. Hyllan. ⛷⛷⛷⛷
The bookish holiday of Nina Hill av Abbi Waxman. E-novell. 🐈🐈🐈🐈
How to feel fucking, freaking fabulous av Malin Ehlin. Hyllvärmare. 💖💖💖💖
Villa Havsbris av Caroline Säfstrand. Bibblan/E-bok Storytel. 🌻🌻🌻🌻


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar