söndag 14 april 2019

Trevor & farfar - Tjuven som hade klänning





För ett bra tag sedan fick jag och dottern hem boken Trevor & farfar - Tjuven som hade klänning av Robbe Eriksson, utgiven på Skabetti Books. 

Jag har helt glömt att skriva om den för jag har inte fått chansen att läsa den - dottern (och sonen) har läst den ihop med sin pappa när han har lagt dem. Därför tänker jag att min dotter ska få berätta om boken och vad hon tycker om den.

Brita, 6 år.
Boken handlar om en farfar som gör roliga grejer, och ett barn. De skulle åka på en semester och då pratar farfar om Lasse-Maja. Lasse-Maja gjorde jättegod mat till kungen för hon hade övat mycket, men hon var en tjuv, men kungen gillade henne. 

Tillbaka till mig igen, jag märker ju att Brita inte kunde berätta så mycket mer om boken så nu har jag också läst den. 

Jag tycker att det är en väldigt rolig idé för man lär sig mycket av den - den blandar ett allvarligt ämne (här skilsmässa) med lite historia (Lasse-Maja) och samtidigt lite kultur och geografi. I den här delen (som är del 3) så besöker de Göteborg och vi får se olika delar av staden där jag spenderar mina dagar. 

Illustrationerna av Marcus Körling är härliga och Robbes text känns äkta och hjärtlig. Jag vill redan läsa den igen och tror att jag ska försöka få läsa den för barnen och se om mer fastnar hos dottern. Tack Skabetti books och Jenny Schyttberg för rec.ex. 

Betyg: ”Jättebra!”, Brita 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar