torsdag 4 april 2019

Helgfrågan v. 14 - hälsoböcker

Mia vill veta vad vi tycker om alla böcker som just nu försöker berätta för oss vad och hur vi ska äta för att må bra. 



Jag gillar vissa sådana böcker - både om kost och om träning men de måste vara mer åt det tipsiga hållet än det predikande. Jag vill inte ha måsten och pekpinnar men jag tar gärna emot tips och idéer och framför allt inspiration till hur jag kan göra mitt liv mer hälsosamt. 

PT-Fia tycker jag har en rätt sund inställning till mat och träning. Hennes bok har inga pekpinnar och därför har den en given plats i min hylla. 



Bonusfrågan handlar om mitt bästa hälsotips: där måste jag nog säga att göra sådant som man mår bra av, våga säga nej och vardagsträning/smygträning. Med det sista menar jag den där träningen man inte tänker på att man gör för att man t.ex. går och pratar med en vän samtidigt. 

14 kommentarer:

  1. Sista gången jag skaffade en sån där vägen-till-ett-bättre-liv-bok inleddes den med att man skulle fasta i flera dagar. Öppnade den inte igen och köper absolut inga fler! Och det där är rätt länge sen nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fy, låter fruktansvärt! Mat är till för att ätas :-)

      Radera
  2. en rektor här på skolan hade alla samtal gåendes utomhus.

    SvaraRadera
  3. det låter som en bok jag skulle kunna tänka mig att ta en titt på

    SvaraRadera
  4. En bok utan pekpinnar kan jag tänka mig att kolla i, tips att inspireras av är ju inte fel.

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Mycket bättre att bli inspirerad än uppläxad.

      Radera
  6. Att våga säga nej är en konst och verkligen bra för en själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk vad svårt det kan vara ibland! Jag jobbar på mitt nej-sägande.

      Radera
  7. Vardagsträning klart betydelsefullt.

    SvaraRadera