söndag 4 mars 2018

Bokmaskarna läser Hej syster



Wow. Det här är en viktig bok som jag tycker att många av oss borde läsa. Jag lyssnade på den, uppläst av författaren själv, och jag sugs in från första ordet. 

Modiri berättar om hur han som tvååring kommer till Sverige från Iran. Han pratar om kulturskillnader, om ett Sverige då och ett annat Sverige nu. Om att känna sig utanför och aldrig hemma - varken här eller i Iran. Om hur svårt livet blev efter terrorattacken i USA eftersom han har mörkt hår och skägg. Om kärlek, om mardrömmar, minnen och om posttraumatisk stress. 

Jag tycker att den är viktig eftersom den ger en chans att förstå hur det kan kännas att komma från ett annat land eller en annan kultur, eller att bara ha ett annat ursprung eller en annan hudfärg. En av oss i Bokmaskarna är född i Nederländerna. Hon kom hit i tidig ålder men kunde känna igen sig i Modiris berättelse. Att känna sig utanför, eller mellanför. Då har hon ändå ”fördelen” med att ha ett utseende som inte skiljer sig från svenskarnas...

Absolut en bok jag rekommenderar! Bra för diskussion och den är lättlyssnad/lättläst trots det tuffa ämnet. 

3 kommentarer:

  1. Modiri är intressant och duktig, läser hans kåserier i Göteborgs-Posten, ska låna denna

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte mycket om boken, han läste in den själv och det var extra fint. Dottern lyssnade mycket på hans låtar för ett antal år sedan. Perfekt kombo med boken! Perfekt innehåll i en gymnasiekurs ...

    SvaraRadera