söndag 30 april 2017

Bokmaskebok: A spool of blue thread

Det var kanske inte jättesmart att läsa den här boken direkt efter Sommaren utan regn - de är nämligen ganska lika. Det är en långsam familjehistoria fylld med hemligheter här också, men den här går över flera generationer. Turligt nog tyckte jag väldigt bra om den här också!

Jag har spanat på boken ganska länge innan jag läste den - tycker omslaget lockar. Nu när jag läst den är jag inte helt säker på vad det omslag som är på min version har med storyn att göra dock... Kanske ska det föreställa Junior och Linnie?


Det är förresten Junior och Linnie som jag fascineras mest av. Deras förhållande och deras karaktärer - så olika och den hemlighet de bär på - den chockar. Jag undrar också hur deras förhållande sett ut under åren. Junior påminner om pappan i Belgravia, han vill tillhöra en högre klass än den han gör och han gör allt han kan för att accepteras där.

När den diskuterades i Bokmaskarna så visade det sig att de andra var mer kritiska till den, de tyckte att den hade för många olösta trådar (no pun intended) och också att det inte blev tydligt vad just den blå tråden skulle representera. Själv tyckte jag om de olika karaktärerna och deras historier.

Vi tyckte allihopa att det var intressant hur småsaker fick ta plats i boken - toabesök, hundpromenader - sådant som inte brukar vara med i böcker. Det var också ett spännande begrepp hur vissa större saker nämns i förbigående och är lätta att missa om man inte läser uppmärksamt. (Nu kan jag tyvärr inte ta ett exempel eftersom jag då spoilar lite).

Helt klart en intressant bok med fina berättelser om olika generationer av en familj.

1 kommentar:

  1. Låter riktigt intressant och speciellt :) Och det visar verkligen att den är skickligt skriven när hundpromenader och toabesök kan göras intressant :) Ska kolla upp :)

    SvaraRadera