tisdag 2 april 2013

Var blev du av Bernadette

För ett tag sedan gick jag med i Booked och för några veckor sedan lyckades jag äntligen bli en av dem som fångade en bok. Låt mig säga att jag var hooked redan när jag såg omslaget - det är precis ett sådant som fångar min uppmärksamhet - massvis med färg!

Var blev du av Bernadette av Maria Semple är en snurrig berättelse som berättas via mail, brev, lappar osv genom dottern till Bernadette. Det är berättelsen om Bernadette - en kvinna som en gång i tiden varit en prisvinnande arkitekt, gift med ett datorgeni och så har de en liten dotter. Familjen bor uppe på en kulle i en gammal flickskola som mamman hade tänkt restauera - men en depression kom emellan. Mamman är skygg, gör allt via nätet med hjälp av en indisk on-line-assistent. Pappan jobbar jämt och dottern kämpar i skolan och drömmer om en resa till Antarktis.

Det är en spännande berättelse, jag hade ingen aning om vad som skulle hända härnäst när jag läste, för den är skruvad och rolig, lite småsorglig och fylld med härligt, knäppa karaktärer. Grannkvinnan är riktigt rolig - utan att mena det.

Klart läsvärd, jag gillar att den är skriven i brevform från olika personer - vi får en vid bild av personerna på så sätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar