söndag 20 mars 2016

Till bords med Kulturkollo

Kulturkollo har den här veckan undrat över våra kokboksvanor och jag är en sådan som älskar att köpa kokböcker men jag använder dem vääääldigt sällan. Jag gillar ju dock att laga mat och mannen jag är gift med är också en matlagningsfantast - det är bara det att vi ofta kör på rätter vi kan, rätter vi googlat fram eller maken som improviserar fram något. 

Men men, Kulturkollos veckoutmaning:
Du får två uppdrag.

1. Finns det någon kokbok du älskar trots att du faktiskt inte använder den särskilt mycket?
2. Det motsatta då, vilken kokbok är den mest nerkladdade och använda i bokhyllan där hemma?
Bonusuppdrag: Har du någon favoritskildring på film eller i litteraturen av just mat? Berätta gärna!

1. Jag har satt upp en del kokböcker på en hylla i köket (i hopp om att de ska användas) men det är nog bara Bamses bakbok och Lotta Lundgrens Om jag var din hemmafru som faktiskt används...


2. Två böcker som däremot används rätt flitigt är den klassiska Rutiga kokboken (tror jag fick den när jag flyttade hemifrån) och den jag gjort med egna recept. 


När det gäller matskildringar i film och litteratur så har jag några favoriter: Jag älskar matlagningen i filmen Toscanas sol, Choklad och Julie & Julia. Alla tre finns ju som böcker men jag har bara läst Choklad och gillade inte alls boken. 

Kul utmaning den här veckan!


2 kommentarer:

  1. Rutiga kokboken hade sambon med sig i hemmet. Det händer att jag bläddrar i den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använde den senast i söndags för att laga biff stroganoff - en klassiker :-)

      Radera