måndag 13 april 2020

Dangerous crossings



Jag vet inte om den här egentligen kan räknas som påskekrim men den är spännande och det sker mord så lite krim är det iaf. Bra är den definitivt och jag är glad att jag tog tag i att läsa den - den här hyllvärmarutmaningen som Jennys bokhylla drog igång fungerar väldigt bra, jag tror jag köpte den här boken senast jag var utomlands vilket är flera år sedan... 

Boken utspelar sig under några veckor 1939 - krigsrisken hänger i luften och vi befinner oss ombord på ett fartyg på väg mot Australien - där flera av dem ombord ska börja sina nya liv. Vi följer Lily Shepard som ska ta jobb som hushållerska men under resan blandas klasser och kulturer på både gott och ont. Alla ser inte med goda ögon på de nya vänskaper hon gör ombord och innan resan är slut kommer en rad tragiska saker att förändra hur Lily ser på världen. 

Jag tycker boken är spännande och mysig. Jag älskar beskrivningarna av kläderna, jag tycker mycket om Lily - som villa vara snäll och god men som också är såpass mycket människa att även hon kan göra fel val eller själviska val - ibland är det dessutom skönt att hon vet att hon gör fel men inte orkar bry sig mera - det gör att hon känns relaterbar. Det finns hemligheter hos flera av karaktärerna- några känner man för och några är riktigt störiga. Det är också svårt att förstå den människosyn som finns ombord på båten, tyvärr har den ju inte helt stannat på 40-talet. 

Absolut en bok du bör läsa! 

Betyg: 🚢🚢🚢🚢🚢


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar