fredag 31 maj 2019

The bookshop book

Ofta när jag ser en bok jag tror att jag skulle gillar så fotar jag den, alternativt sparar ned en screenshot. The bookshop book av Jen Campbell har legat sparad i min telefon ganska länge och när jag då såg den på bibblan var det givet att låna hem den och läsa.



Jag är sååå glad att jag gjorde det!

Boken handlar om små privatägda boklådor världen runt - den börjar runtom England, Skottland och Irland, beger sig till USA, Europa, Afrika, Asien och Australien och Nya Zeeland. Sverige finns representerat med Larry's corner i Stockholm.

Campbell, som bl.a. också skrivit boken Weird things customers say in bookstores, beskriver boklådorna med kärlek och värme och låter även andra författare delge sina favoriter runtom i världen.

Att säga att jag ville resa världen runt och besöka dem alla känns nästan onödigt - klart jag ville! Vem kan motstå alla dessa fantastiska, udda, charmiga ställen fyllda med det vi älskar mest? Det härliga är också berättelserna bakom hur flera av dem blev till, hur och varför och kärleken som genomsyrar både boksidorna och boklådorna.

Betyg: 📖📖📖📖📖

Det här är en rekommendation - köp boken! Läs den! Planera semesterresan utefter den! Första stället hon berättar om tyckte jag mig känna igen - inte så konstigt, där pratar hon om Shaun Bythells ställe och han har ju nu också kommit ut med en egen bok. På ett annat ställe pratade hon om en flytande bookaffär som jag också tyckte mig känna igen - ja, jag hade även en bok om den i min hylla.



Det är vackra bilder i och även där kände jag igen en affär - nämligen Leaky's bookshop i Inverness, där jag var förra året. Här snackar vi en magisk plats fylld till bredden av second hand i en, förmodligen organiserad, röra. Jag kände mig överväldigad när jag klev in där...






















1 kommentar: