tisdag 24 april 2018

Bokhandeln på Riverside Drive



Vissa böcker vet man att man kommer gilla innan man ens hunnit öppna dem - här är en sådan! Det här är en typisk titel och ett sådant omslag som lockar mig och med tanke på att jag oftast bokstavligen talat dömer boken efter omslaget så är jag glad att jag hade rätt även den här gången. 

Frida Skybäck har lyckats med något jag saknat länge - hon har lyckats skriva en svensk feelgood som faktiskt ÄR feelgood. Kanske hjälper det att den utspelas i London (England är väldigt feelgoodigt) men den är också välskriven och intressant. Inte nog med all bokkärlek i den men det är härliga karaktärer och både den nutida storyn om änkan Charlotte som ärver en bokhandel och sidohistorien om hennes mamma och moster när de först kom till England är ganska spännande. Dessutom bjuder boken på både skratt och tårar. Oj oj, ett tag var jag tvungen att ta fram näsdukarna för tårarna bara rann - då vet jag att jag blivit berörd av en historia. 

Jag vet, jag har knappt skrivit vad den handlar om men här kommer de ingredienser (i ingen speciell ordning) som berättar varför du vill läsa boken:
* En ärvd bokhandel
* En Darcyesk författare
* London
* Sköna karaktärer
* En tragisk kärlekshistoria
* Nämnde jag bokhandeln? Alltså, boken handlar faktiskt om bokhandeln, den är inte bara en bisak här... 

Tack Frida och tack LB-förlag för boken - jag älskade den! 

2 kommentarer: