onsdag 30 juli 2014

Gods in Alabama

Gods in Alabama av Joshilyn Jackson har jag haft ett bra tag i min hylla och väntat på att läslusten ska ta tag i. Jag läste en annan av Jacksons böcker, a grown up kind of pretty, förra året och gillade så den här borde ju vara bra.

Nja. Varken bra eller dålig skulle jag nog säga. Gillar man mörka hemligheter, familjedraman och rasmotsättningar i Amerikanska södern så visst, då kan den passa, men jag har lite svårt att hänga med i den och förstå vad som är dröm, vad som är verkligt och vem som gjort vad. Historien kretsar kring Arlene som säger sig ha dödat en av "gudarna" i Alabama när hon var ung. Hon har ingått en pakt med Gud om att "han" inte ska låta mordet upptäckas om lovar tre saker: hon ska aldrig ha sex igen, hon ska aldrig ljuga och hon ska aldrig återvända till Alabama.

Tio år har passerat och helt plötsligt verkar hennes förflutna dyka upp vid hennes dörr och hon tvingas återvända och ordna upp sitt kaos.

Det känns som att författaren haft en massa historier hon ville få ut i samma berättelse och jag har ibland svårt att hänga med vem som gjort vad och varför. Familjedrama är det verkligen på flera sätt men samtidigt som jag inte gillade boken så gör jag det och tycker att den är (typ) läsvärd. Kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar