lördag 28 juni 2014

Förbjuden frukt

För många år sedan i ett av de härliga bokbytena som En bok om dagen anordnade så skickade Cinnamonbooks en bok till mig som jag aldrig hörts talats om - The sugar queen av Sarah Addison Allen. Hon skrev att om jag gillade Alexandra Potters böcker borde jag gilla den här.

Det gjorde jag! Såpass att jag nu läst "alla" fyra böckerna som författaren gett ut och jag har gilllat dem alla.

Förbjuden frukt (Garden spells) sparade jag till sist, men det är den som sägs vara hennes bästa. Jag håller med om att den är bra, men det är för länge sedan jag läst de andra för att kunna göra en rättvis jämförelse. Hennes böcker handlar ofta om kvinnor i småstäder och de har ofta något magiskt över sig. Jag gillar att de magiska elementen känns realistiska och att jag som läsare accepterar det rakt av. Jag är ju iofs rätt glad i magisk realism och liknande genrer men det här blir aldrig fantasy utan håller sig på en lite smått övernaturlig basis.

I Förbjuden frukt får vi träffa Claire Waverly som bor i ett hus med en fantastisk trädgård - i den finns ett äppelträd som kastar äpplen på folk och äter man dem så får man se det viktigaste som kommer hända i ens liv. Eftersom många ser sin död så vill inte Claire att man äter av äpplena och gräver alltid ned dem. Hon har en cateringfirma som går väldigt bra eftersom hon har magiska, ätbara växter som folket i staden tycker om. Trots att firman går bra vill folk inte ha med henne privat att göra - hon är ju en Waverly. Bra är väl det för Claire vill inte släppa in folk i sitt liv.

En dag står dock hennes syster Sydney och hennes dotter Bay på trappan. De har flytt ifrån en våldsam man och från den dagen förändras allt för Claire...

Lite familjedrama, lite kärlek, lite magiska inslag - gillar du det så läs Addisons böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar