fredag 18 april 2014

Fina brev och en underbar vänskap

Under Bokresan så tipsades jag (vi) om boken Brev till en bokhandel (84 Charing Cross Road) av Helene Hanff. De flesta hade redan läst den men jag tillhörde de få som inte ännu gjort det, men jag hade iaf boken hemma i bokhyllan. Väl hemma och när bokklubbsboken var utläst så slängde jag mig över hanffs bok - som dessutom visade sig innehålla fortsättningen; Hertiginnan av Bloomsbury Street.

Boken är en sann berättelse, eller, sanna brev som skrivs i tjugo år mellan amerikanska Hanff och en man (och flera andra) från en liten bokhandel i England. Det börjar som en bokbeställning och slutar med vänskap - och en sådan underbar vänskap. Tyvärr får de aldrig träffas, Hanff kommer aldrig iväg till England förrän hennes vän i bokhandeln gått bort.

Det är i fortsättning som man får följa med när hon gett ut deras brev som bok och den blivit väl mottagen av läsare. Äntligen kommer hon över till England och får träffa flera av dem hon brevväxlat med, samt läsare och andra intressanta människor.

Den är hur kort som helst och har ändå så mycket innehåll. Underbar, fin och riktigt härlig. Breven är roliga, elaka, glada och fina och jag tog dem verkligen till mig. Boken har filmatiserats med Anthony Hopkins och Anne Bancroft - jag har den osedd hemma, men nu ska det snart bli av att se den.

Ni som inte läst - gör det!

2 kommentarer:

  1. Min absoluta favorit, filmen är också underbar, har sett gatan i London :)

    SvaraRadera