onsdag 9 april 2014

8/10: Bakom kulisserna på Skattkammarön

Jag har inte tidigare stiftat bekantskap med Elin Boardy, men några av mina Bokbubblarvänner har pratat sig varma om henne. Jag har inte heller den klassiska berättelsen om Skattkammarön, förmodligen är jag väl ensam om detta.

Men.

Inte hindrar det mig för att läsa Boardys berättelse Mary Jones historia som handlar om Mary Jones - en kökspiga hos Long John Silver och hans kvinna. Vi får följa med bakom kulisserna i en spännande värld där Mary skriver ned sin och de andras berättelser. Jakten på skatten, jakten på ett skönare liv och jakten på kärleken. Det går inte alltid som man tänkt sig - och även om vi vet hur det går för Long John så vill man följa hans resa och det är intressant utifrån Marys perspektiv. Hennes sorg framträder riktigt vackert på sidorna och man känner kärleken som fanns där ihop med rädslan och respekten.


Jag kan tänka mig att den blir snäppet bättre om man läst Skattkammarön, men jag känner samtidigt att jag ändå kunde ta till mig berättelsen som den är och uppskatta den. Jag gillade den, det är fint beskrivet och den känns "trovärdig".

En applåd för framsidan förresten - hur snygg är den inte?  

Tack Wahlström & Widstrand för rec.ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar