onsdag 9 april 2014

9/10: Min familj och andra monster

Förra året läste jag david Safiers bok Dålig karma och tyckte den var alldeles härligt absurd och fin. Jag fick tack vare Bazar träffa honom på Bokmässan och nu under bokresan så fick jag hans nya bok i den härliga goodiebagen (tack Bazar!) . Klart jag slängde mig över boken!

Min familj och andra monster är lika absurd, om inte mer, men har även den en fin liten moral i bakgrunden. En mamma som är missnöjd med sitt jobb, en man som jobbar för mycket, en tonårsdotter som inte sköter sig och en son som är blyg och mobbad. Ingen direkt mönsterfamilj - men en kväll efter en missuppfattad maskerad så förvandlas familjen till olika monster och har nu tre dagar på sig att hitta spågumman som förvandlade dem. I Safiers fall gäller det att läsaren bara sväljer allt - för mig som gillar det absurda och den Kafkianska mardrömslogiken så fungerar det bra att folk knappt reagerar när Dracula, Frankensteins monster, en varulv och en mumie reser jorden runt.

Ibland stör jag mig lite på språket, men jag kan inte sätta fingret på om det är översättningen eller om det är just i dialogerna och det ska vara så. Det påverkar dock inte, men för mig som inte brukar tänka på språket så reagerade jag ändå. I övrigt gillar jag att familjen förstår att de måste kämpa tillsammans, lyssna och förstå och jag inser hur lätt det är att bara sluta med det och istället ta varandra för givet.

Efter att jag läst boken så har Eminem och Rhiannas låt "The Monster" gått runt i huvudet så nu bjuder jag er på den. Enjoy!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar