lördag 18 januari 2014

Expeditionen är nu min kärlekshistoria

I torsdags, medan dottern sov, snön föll utanför fönstret och vinden ven så att det tjöt i ventilerna, så passade jag på att läsa Bea Uusmas Expeditionen Min kärlekshistoria. Jag köpte den som julklapp till mig och mina Bokmaskar och oj vad jag är nöjd med den julklappen!


Jag är fast från första sidan - och det här är en bok som är låååångt utanför min genre. Jag menar, Nordpolen. En misslyckad expedition. Varför bryr jag mig? Jo, det började med att Bea satt med i Babel och pratade om sin bok. Jag blev intresserad. Den vann Augustpriset, vilket egentligen borde gjort mig ointresserad men jag tänkte "jag måste läsa den". Jag köpte, jag öppnade och jag slukade. På bara några få timmar var den slukad. När man väl börjat går det inte att sluta - Bea skriver på ett sätt som gör att jag vill veta mer. Kärlekshistorian mellan Nils och Anna löper som en röd tråd medan författaren nystar i mysteriet med de tre äventyrarnas död.

Det kan mycket väl vara så att det här är årets tipsbok. Jag har iaf redan tänkt att mitt exemplar ska viadre till maken, svärfar, svåger och svägerskan.

6 kommentarer:

  1. Den här ser jag som obligatorisk läsning för mig själv snarast! :)

    SvaraRadera
  2. Spännande! Jag skulle behöva vidga mina vyer lite, har blivit väldigt mycket YA på senaste tid :)
    /Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska du definitivt läsa denna, den var riktigt intressant!

      Radera
  3. Jag håller med! Jag hade väldigt svårt att sluta läsa den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev, jag kunde inte sluta, jag läste ut den samma dag.

      Radera