fredag 3 augusti 2012

Sommarens bästa feel good

Jag har en tendens till att välja böcker efter framsidan - och alltsomoftast blir det helt rätt. När jag fick syn på boken Saving CeeCee Honeycutt av Beth Hoffman så visste jag att jag ville läsa den - och jag är så glad att jag gjorde det! En sådan fin liten pärla det visade sig vara!

Boken handlar om CeeCee, en tolvårig flicka i USA, vars mamma lever kvar i 50-talet då hon kröntes till Vidalia Onion Queen (och alltså anses vara galen). En dag dör mamman plötsligt och CeeCees pappa orkar inte ta hand om henne så hennes mormors syster tar hand om henne och CeeCee får flytta ned till Södern. Där väntar ett nytt spännande liv fullt med helt underbara kvinnoporträtt.

Det här är en bok som man läser fort och lätt och leendet stannar kvar hela läsningen och en bra stund efter. de olika karaktärerna i boken beskrivs härligt och det är ett gäng färgstarka, härliga kvinnor som finns med. Trots att den utspelar sig under 60-talets USA och handlar om både svarta och vita så blir det inte en jobbig bok, det här är en feel good. Den påminner lite om Honungbiets hemliga liv av Sue Monk Kidd.

Absolut en bok jag rekommenderar och högt säger LÄS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar