söndag 20 augusti 2017

Born to run

 

Det började för några år sedan, maken blev tipsad om boken Born to run, läste den och blev helt lyrisk. Han köpte ett par fivefingerskor (barfotaskor) och började springa på ett nytt sätt. Jag som alltid haft problem med benhinnor och annat tänkte att jag testar väl jag med. 

Jag älskar numera att springa i mina fivefingers. I somras läste jag boken och jag förstår varför alla som läst den gillar  den. Det är inte en bok om hur du ska springa, om varför eller tips och övningar. Som titeln säger är det mer en berättelse om löpningens själ. Du får träffa en massa underbara människor - män och kvinnor, unga och gamla - som kan verka helt galna men som älskar att springa. De springer i berg, öken, lera och skog. De hottar lopp som ingen annan känner till. 

Jag blev inspirerad av boken. Av känslan som beskrivs. Friheten som löpning kan bjuda på, kamratskapen också. Jag har bestämt mig för att i fyrtioårspresent till mig själv ge mig ett maraton. Det är två år kvar så jag ska nog kunna bli redo.  

Jag tycker verkligen du ska läsa boken, vare sig du är löpare eller inte! 

Kryssar "Kunde handlat om mig" i Sommarbingot. 


4 kommentarer:

  1. Den boken var helt fantastisk att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, inte alls vad jag förväntat mig men så mycket mer fantastisk!

      Radera
  2. dottern älskar barfotaskor, jag har skaffat något mitt i mellan, Altra, rekommenderar Murakamis Vad jag pratar om när jag pratar om löpning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, den har jag faktiskt tänkt läsa om, läste den för väldigt många år sedan.

      Radera