måndag 14 mars 2016

Dessa val man måste göra...

Jag har två elever som inte gjort sin litteraturuppgift. Jag har därmed bestämt att de ska läsa Stolthet & Fördom och sedan blir det någon slags uppsatsprov på boken. En av eleverna undrade om vi hade boken på engelska på skolbiblioteket, det har vi inte men jag sa att jag har den hemma och han kan få låna. Inser att jag bara har ett finexemplar hemma. 


Det här exet vill jag inte låna ut till någon och definitivt inte till en elev. Tänker snabbt och åker till Erikshjälpen. Har tur och hittar ett exemplar där. Med Colin Firth på. Nu vill jag inte låna ut det här heller... 


Gah! Den stackars eleven måste få en bok att läsa. Skärp dig Mrs E. 

Det får bli Firth. Med ett hot om sänkt betyg ifall något händer med boken.*


*Och ifall Skolverket eller någon annan nu trodde att jag menade allvar med detta så lovar jag att det var ett skämt. Jag sätter såklart inte betyg efter hur böckerna ser ut vid återlämning.

5 kommentarer:

  1. jag förstår dej, men loppis är verklig skattkammare!

    SvaraRadera
  2. Men tänk om Colin fått både mustasch och små djävulshorn när boken lämnas tillbaks - då måste väl t o m Skolverket förstå att måttet är rågat? :) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska såklart rådfråga dem, men det borde ju faktiskt vara så. Jag har pratat med eleven i fråga och sagt åt honom vad som gäller :-p

      Radera