torsdag 31 juli 2014

Balzac and the little chinese seamstress

Jag älskar att köpa böcker på second hand - inte nog med att de är billiga men chansen finns att hitta nya favoriter som man aldrig upptäckt annars. Jag går mycket efter titlar och/eller utsidan när jag köper sådant jag inte känner till sedan innan.

Balzac and the little Chinese seamstress av Dai Sijie är just ett sådant kap. Jag gillade titeln och det vackra omslaget och nu när jag läst den vet jag att jag gjorde rätt val.


Vi befinner oss i Kina och Mao Zedong har precis skickat alla intellektuella ungdomar på rehabiliteringscamp ute på landet hos bönderna - för att "fördumma" dem. Ma och hans vän Luo är runt 18 år och deras föräldrar arbetar som läkare och tandläkare och anses därför vara revolutionärer och därför skickas pojkarna iväg på fördumningsläger. De jobbar hårt på fälten och inser att de aldrig kommer att få komma därifrån. De lär känna byns lilla sömmerska - en eftertraktad liten flicka och eftersom Luo är en sådan bra historieberättare blir de vänner.


En dag upptäcker de en koffert med "förbjudna böcker" - dvs västerländsk litteratur som Balzac, Dickens, Dumas m.fl. och de slukar böckerna. Detta förändrar livet radikalt för både pojkarna och sömmerskan.

Mer än så här tänker jag inte berätta men snälla, läs boken! Den må vara svår att få tag på (leta på bibliotek eller antikvariat) men den är kort, läsvärd och en fin kärlekshistoria kring böcker. Inte nog med att vi litteraturälskare kan njuta men gillar du kinesisk historia så passar den dig med och sist men inte minst så är det en fin berättelse om vänskap och kärlek i svåra tider.






Den verkar visst finnas som film också...

4 kommentarer:

  1. Visst är det kul när man hittar massa intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Vet att du är lite av en expert på det :-)

      Radera
  2. tack för ett lysande litet lästips! gillar allt i din beskr.

    SvaraRadera