tisdag 10 maj 2022

Ingen skada skedd









Idag släpps min kollega Therése Hevosahos bok Ingen skada skedd och jag fick lov att läsa den i förväg. Det här är en bok som får mig att inte vilja sluta - bara ett kapitel till har jag hört mig själv säga under läsningen. 

Boken handlar om två systrar som inte har någon bra kontakt - men det är inte så konstigt eftersom de bär på trauma från barndomen. Ena systern har gift sig rikt och spenderar dagarna med fina middagar och har byggt upp en ordentlig mask som ingen får se bakom. Den andra systern är strulig - kan inte behålla något jobb, har inget körkort och bor korta stunder hemma hos dem som låter henne sova på soffan. Hur går man vidare efter trauman? 

Lise-Lott är svår att tycka om, men så får vi veta mer om hennes bakgrund och då förstår jag henne iaf. Felicia är lättare att gilla - men även hon är rätt trasig. Hans-Erik växer på mig. Det är fruktansvärda saker man får läsa om men samtidigt är det intressant att följa processen de gör för att komma vidare. Jag älskar slutet!

Det här är en riktigt bra debut och jag är så stolt över Therése och kan inte vänta på att få läsa nästa bok! 

Betyg: 😍😍😍😍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar