måndag 8 februari 2021

Dagboken jag aldrig skrev


Ibland löser sig allt precis som det ska just när man behöver det. Januari blev inte direkt den läsmånad den brukar vara - rättning och uppsatsskrivande på helgerna, inget pendlande pga jobbar hemifrån och en familj att umgås med - det blev aldrig så att läsning prioriterades. När februari började bestämde jag mig för att jag ska testa att läsa 30 minuter om dagen - bara för att komma någonstans. Samtidigt satte jobbet igång en stegutmaning och jag kom på att en ljudbok löser både läsning och promenader. Sagt och gjort, jag letade upp en ljudbok och eftersom så många hyllat Dagboken jag aldrig skrev av Jessika Devert så valde jag den - tur var väl det för oj vad jag har fått ihop steg! 

I dagboken får vi följa en akutenläkare som det år då hon ska fylla 50 får i uppgift av sin dotter att skriva dagbok - dottern vill se hur livet kan bli. Vi lyssnare får följa med i våndan över att behöva skriva - inte är väl mammans liv så intressant? Eller, ja, kanske. En flirt med en yngre kollega, många vinkvällar och så lär vi oss vääääldigt mycket om klimakteriet. Att dessutom lyssna på den här boken, som utspelar sig i Göteborg, uppläst av Klara Zimmergren på klingande göteborgska gav mig några timmars skratt och många promenader mer än vad jag hade tagit annars. Perfekt för att få igång läsflytet igen. 

Jag må ha några år kvar till 50 men kan ändå hitta igenkänning och nöje i den här - rekommenderas starkt! 

Betyg: 💝💝💝💝💝

1 kommentar: