måndag 15 juli 2019

Gangsterns klagan



I påskas läste jag "påskekrim" igen - även i år blev det Ray Celestin och den här gången var det den tredje delen i serien om detektiverna Ida och Michael. Gangsterns klagan utspelar sig i New York 1947 och den är spännande från första sidan. Michaels son sitter gripen för massmord på ett hotell och det är upp till Ida och Michael att bevisa att han är oskyldig.

Celestins böcker är riktigt spännande och intressanta - det finns alltid lite spår av verkliga händelser och personer med och så får vi följa olika personer i jakten på sanningen och det är alltid spännande att läsa om hur de ska kopplas samman. Det är rasmotsättningar, undre världar, gangstrar och uppgörelser - det är också extra spännande då en eller annan viktig person ibland stryker med, lite som i Game of Thrones...

Man känner för karaktärerna och det är såklart extra coolt att den som ofta visar sig vara bland de smartare är en svart kvinna - som dessutom är kompis med trumpetaren Louis Armstrong. Jag gillar verkligen Celestins böcker och har för mig att jag läste att det ska komma en bok till i serien - jag kan knappt vänta!

Perfekt spänningsläsning med lite historisk touch - trots att boken är tjock går den snabbt att sluka.

Tack Southside stories för ett mycket snyggt rec.ex.



Betyg: ☠️☠️☠️☠️☠️


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar