söndag 21 juli 2019

Apstjärnan

I påskas hade jag gjort ett läsbingo till mina elever och då föll det sig så att jag läste Apstjärnan, av Frida Nilsson, som länge stått i min hylla. Den är gul, har ett djur på omslaget och är skriven av en kvinnlig författare = 3 rutor i bingot.



Det är en charmig, konstig, härlig och allvarlig berättelse om en flicka som adopteras av en stor gorilla och får hjälpa henne att sälja skrot. Det r dock så att en gubbe på kommunen vill köpa skroten där gorillan och flickan bor och han hotar med att ta tillbaka flickan till barnhemmet om han inte får köpa skroten... 

Det är inte bara illustrationerna som får mig att tänka på Roald Dahl, själva historien är också sådär skruvat absurd som hans brukar vara. 

Absolut läsvärd och lite får man att tänka på kring familj och sociala regler också... 

Betyg: 🦍🦍🦍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar