söndag 3 mars 2019

The invisible library

Jag tror att jag köpte den här boken (och del 2) efter att bara ha sett omslaget och titeln - jag tänkte väl att den skulle vara lite åt steampunk-hållet och det gillar jag ju.


Nja, det var den ju inte riktigt, och kanske är det därför jag inte fastnade för den med en gång, för helt ärligt så var den ganska trög i början men sedan blev den bättre och bättre och nu är jag lite sugen på att läsa resten av serien (som jag har för mig består av fem böcker).

Vi får följa Irene som jobbar för The Library som spion och hoppar runt mellan olika alternativa världar och samlar speciella böcker. Nu blir hon skickad till ett alternativt London och med sig har hon assistenten Kai - en mystisk nybörjare - och allt verkar inte stämma i den alternativa värld de kommit till.

Det är spännande och intressant och eftersom böcker och bibliotek är en stor dl av handlingen så tilltalas boknörden i mig. Det gäller ju att man gillar fantasy (vilket jag gör) för här finns naturväsen, drakar och intressanta varelser. Det är magi och luftskepp och flera klipska, starka kvinnor i fokus. Ja, det här är intressant läsning och jag kommer läsa resten, jag kan ju börja med tvåan som jag ju har i hyllan ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar