lördag 2 februari 2019

the cactus


Jag kommer nog aldrig sluta köpa böcker baserat på snygga omslag och tur är väl det för det är väldigt mycket spännande som följer med hem på det sättet. the cactus hade jag spanat på ett tag hos Pocket Shop och när en av tjejerna där sa att den var riktigt bra så var det ju bara att slå till. Hon beskrev den som att påminna lite om Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt - då jag inte ännu läst den senare kan jag inte svara för om det stämmer eller inte, men men...

Boken handlar om Susan Green som alldeles i början av boken mister sin mor och märker att denna lämnat huset till brodern. Orättvist tycker den mycket inrutade och bestämda fröken Green och bestämmer sig för att hon ska stämma sin bror och bevisa att han tvingat modern att skriva detta i testamentet.

Susan är väldigt bestämd i sina åsikter och har ett väldigt speciellt beteende - hon är lite svår att beskriva och oj vad jag stör mig på henne i början. Hon är otrevlig (utan att tänka på det själv) och så låst i sin egen lilla bubbla att hon inte fattar vad som händer runtom henne. Läsningen gick väldigt tröt för mig i början men sedan släppte det lite och ju mer vi får veta om Susan och hennes uppväxt desto mer förstår vi hur hon blivit som hon är.

Det händer lite saker som hon inte riktigt kan påverka heller och de gör att hon tvingas bryta sina invanda mönster och det är skönt att hon inte förvandlas helt utan håller sig nära sig själv men blir mjukare.

Jag gillade boken och när det här inlägget publiceras så kommer någon av boknördarna på läsretreatet i Varberg att få ta med the cactus hem från vårt bokbyte. Hoppas hon tilltalar nästa läsare.

Betyg: 🌵🌵🌵🌵

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar