torsdag 21 februari 2019

Pingvin försvunnen - Bokbubblarna läser pingvintema

I maj 2013 läste Bokbubblarna Andrej Kurkovs absurda bok Döden och pingvinen. Jag hittade den fristående fortsättningen i en second hand-butik och den har sedan dess stått i min hylla. Nu valde vi tema pingviner och då blev det dags att läsa den - dessutom kan jag pricka av en första tegelsten i min egen lilla utmaning.

Pingvin försvunnen är alltså en fristående uppföljare och jag kan ju ärligt säga att den är lika absurd som den första - som jag dock inte minns något av. Mitt inlägg om den förra boken gjorde mig inte klokare heller... 




Vi får följa med Victor (huvudkaraktären) i hans galna sökande efter pingvinen Misja. Han hamnar hos maffian, han hamnar utomlands såld som slav att jobba i ett krematorium, han blir ledare för ett handikappat armbrytarlag och han hamnar ombord på en båt som inte alls ska åka till Antarktis. Precis som i den första boken dör folk till höger och vänster och inget bekommer någon. Vem är pingvinen? Vad är pingvinen? Var är pingvinen? Allt är absurdt men ändå spännande, underhållande och väldigt snabbläst. 

Man måste inte läsa den, men gör det ändå. 

Betyg: 🐧🐧🐧

De andra Bokbubblarna hade läst lite olika pingvinböcker och ett hett tips där är Pingvinlektionerna. Jag lyssnade på den för några år sedan och älskade den - de som läst den nu var av samma uppfattning. (Nästan alla iaf 😉)

Bild tagen av Anna
Ett annat tips jag har om man har barn är Polly Dunbars Pingvin som var Britas favoritbok när hon var liten. När jag nu skulle leta upp en bild på boken hittade jag den som video - helt underbart!


2 kommentarer: