tisdag 13 september 2016

Flickorna (och filmtips)


I början av oktober ska Bokbubblarna träffas och diskutera den här boken - som allaredan verkar ha blivit en snackis. 

Jag spanade in den på Pocket shop (på engelska) redan i våras och tyckte att den lät intressant. Nu är den läst och jag vet inte riktigt vad jag tycker. Den är rätt fängslande men samtidigt inte. Kanske är det för att det är en värld och en känsla som jag aldrig haft - den där besattheten som flickorna har av Russel och varandra. Jag har svårt att relatera till den. Jag tycker dock att hemskheterna beskrivs snyggt - de dyker upp som små "smakprov" lite då och då. Jag mår dåligt av dem men de går samtidigt inte överstyr i groteska detaljer. 

Jag blev kanske inte lika förtjust i den som många andra men den stannar kvar i tanken och den ska bli väldigt intressant att prata om - det finns mycket att diskutera. Under läsningen tänkte jag på en film jag såg för ett tag sedan; Martha Marcy May Marlene. Den handlar också om en tjej som känner sig vilsen i livet och som hamnar i en sektliknande grupp människor. Sevärd. #lindaläser2016

1 kommentar:

  1. nja, låter inte riktigt som min bok... sekter är jag också trött på.

    SvaraRadera