lördag 30 april 2016

Austen i mitt hjärta


Jag har, lite informellt, bestämt mig för att läsa en Austenish bok varje månad - den måste inte vara skriven av just Jane Austen men ska på något sätt relatera till henne eller hennes böcker. När jag insåg att april nästan är slut och att jag missat att läsa Austen den månaden så tog jag snabbt fram min absoluta favoritbok ur hyllan - den lästes snabbt (för ca 100e gången. Typ.) Jag älskar verkligen den här historien om en tight vänskap, om kärlek, tråkigheter och hur läsandet av Austens romaner gör allt lite bättre och lite lättare. Nya vänskaper, nya kärlekar, nya tråkigheter. Allt får plats och vi serveras bakgrundsberättelser varvat med bokklubbens möten och diskussioner. 

Något intressant jag inte tänkt på under tidigare läsningar är berättarrösten. Den berättar ur ett "vi-perspektiv" men berättaren berättar om alla utan att någonsin gå över till "jag". Det är som en allvetande ande som ser sig som en del av gruppen men som ändå håller sig utanför. Väldigt effektfullt! 

Jag älskar boken! Jag älskar filmatiseringen! Jag kommer läsa om boken (igen) och nu vill jag se om filmen (för ca 1000e gången). #lindaläser2016

6 kommentarer:

  1. Men oj, den har jag ju glömt bort! Laddade ner den till plattan för inte så längesen men det har inte blivit att jag läste den. Får se till att göra det - kanske till och med idag?

    Jag läste ju Vi är alla helt utom oss av Fowler nyligen och älskade hennes stil och språk, så det här kan nog bli bra!

    Ha en riktigt underbar helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Läs den, den är iofs inte som We were all... men den är riktig feelgood med en touch av Austen.

      Radera
  2. Håller just nu på att läsa den! Än så länge är den riktigt bra! O perfekt bok när man vill få lite Austen-känsla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt att du gillar den! Har du sett filmen? Om inte så gör det sedan :-)

      Radera