söndag 9 november 2014

Inget vidare porträtt

För några år sedan såg jag en bok vars omslag och titel fick mitt hjärta att slå lite snabbare och jag var tvungen att läsa den direkt. Boken var Vickis vintagebutik av Isabel Wolff. Tyvärr levde inte innehållet riktigt upp till den lockelse som omslaget.

Trots detta har jag, vid något tillfälle, köpt Porträttet av dig och blev därför glad när Bokbubblarna valde att läsa den.

Tyvärr är det lite samma ska igen - omslaget är bättre än innehållet. Det finns en del bra grunder men alldeles för många småhistorier. Jag gillar tanken med porträttmålandet och hur huvudpersonen kan fånga själen hos dem hon målar - tyvärr får vi inte fördjupa oss i det utan det händer en massa annat. Det är ju också lite trist att man kan lista ut vad som ska hända och hur ganska tidigt i berättelsen.

Det här är inte en dålig bok, men den lyckas liksom inte bli så där bra som viss chick lit/feelgood kan bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar