onsdag 30 oktober 2013

Konsten att beröra en Linda

I Bokmaskarna bestämde vi att vår senaste tremånadsperiod skulle handla om Jonathan Troppers böcker och då passade jag på att även läsa dem i Pocketlovers utmaning Tre på tre.

Konsten att tala med en änkling behandlades den här gången och den föll mig verkligen i smaken (även om jag gillade hans andra också). Oj så den berörde mig! Jag grät mig igenom halva boken, vilket, visade det sig, inte de andra Bokmaskarna gjorde. Jag vet inte om det var tanken på att förlora sin älskade eller frågan över hur man går vidare som berörde mig mest. Tropper tar ju ofta upp lite jobbiga ämnen men med en humor som passar och gör att det nattsvarta blir lite mer silverkantat. Det tycker jag att han lyckas med i den här också, men samtidigt så tycker jag att den var mycket mer sorglig än Sju jävligt långa dagar och Fördelen med en kollaps.

Det var så många fina karaktärer i den här, tonårspojken Russ som vill att Doug ska bli hans styvpappa. Dougs pappa som bara har korta stunder av klarhet där han är sig själv, jag blir väldigt berörd av mamman när hon berättar om hur det är att förlora sin make varje dag. I Bokmaskarna konstaterade vi att hans böcker har lite samma tema, karaktärer och handling - men ändå skiljer de sig åt. Till nästa gång ska vi läsa Boken om Joe så har vi läst alla som finns på svenska - ska bli kul att se hur den berör.

2 kommentarer:

  1. Jag är så kluven till om jag ska fortsätta läsa något av honom eller ej. Har känningar av att han skriver samma sorts bok om och om igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gör han, men jag gillade verkligen den här trots det.

      Radera