lördag 26 oktober 2013

Sabbade ljudboken Fforde?

Jag är inget fan av ljudböcker - kanske är det för att min mamma läste högt för mig när jag var liten, spelade in det på band och jag sedan lyssnade på det när jag skulle somna fram tills jag var tretton? Jag är en sådan som somnar på föreläsningar (eller monologer) eftersom jag förknippar någon som pratar länge med att jag ska somna.

Men.

I somras så ville maken att jag skulle hjälpa till med renoverandet och bad mig måla brädorna som ska utgöra vår fasad. Ca 200 brädor. Rätt många målartimmar... jag hade ca 3-5 böcker som skulle läsas till de olika bokklubbarna och undrade hur han tänkte att jag skulle hinna läsa och måla samtidigt. Lösningen var såklart Storytel.

Efter att ha lyssnat på Fjärilseffekten i somras har jag sedan glömt att säga upp kontot och när jag kom på att det bara ligger och drar pengar så bestämde jag mig för att börja utnyttja det. Tyvärr finns väldigt få av de böcker jag vill/ska läsa där (kanske är de för nya eller för gamla eller för engelska) men det visade sig att det fanns en Katie Fforde där som jag inte läst. Fforde är en författare jag förknippar med oktober eftersom jag har som tradition att läsa henne just den månaden så det passade mig utmärkt - dessutom var den endast 3 timmar lång.

Typiskt för en Katie Fforde bok är:
* Gammalt hus någonstans i England
* Ung kvinna som inte har någonstans att bo/måste flytta
* En sur, men snäll man (tänk Mr Darcy)
* En charmig, men fel man (tänk Mr Wickham)
* En hund
* Kärlek

Restoring Grace har alla dessa ingredienser, förutom hunden. dessutom har den tre kvinnor med hussituationer och två "Mr Darcy". Det här var inte det bästa hon skrivit, men jag ska samtidigt säga att jag inte gett den riktigt samma chans som de andra jag läst. Den här lyssnades på i olika omgångar när jag körde bil = några minuter då och då samt inte 100% uppmärksamhet. Dessutom störde jag mig lite på uppläsaren som skulle göra olika röster - lite charmigt försök men karlarna lät som karikatyrer... Tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar