måndag 14 januari 2013

Lite om läsecirklar mm.

Årets andra bok blev Bokläsarnas kunskapskälla av Immi Lundin & Kerstin Aronsso, en bok jag hittade på Myrorna och tyckte verkade intressant iom att jag är cirkelledare för Bokmaskarnas bokklubb.

Första delen av boken handlar om varför man vill läsa och dela med andra - tex i en bokcirkel. Den ger också tips och idéer på läsning, diskussioner osv samt hur man ser till att alla är delaktiga i samtalen. Jag tyckte det här var intressant och jag fick en hel del bra tips på hur vi ska utvecklas i vår bokcirkel. Nu kommer jag inte ihåg när boken kom ut men en sak jag reagerade på var det här med att man går med i läsecirklar för att få dela med sig av sina tankar om en bok - visst stämmer det men numera gör vi ju även det med hjälp av sociala medier. Bokbloggar, facebookcirklar, poddar och twitter - dessa finns inte med som exempel men det kan ju vara för att boken är lite äldre.

Andra delen handlar om hur det går till när man ger ut en bok och hur förlag fungerar. Jag är en sådan som aldrig tänkt på förlaget bakom bokens utgivning förrän för något år sedan när jag träffade Pia Printz som står bakom Printz Publishing. Iom att jag hade träffat "en sån där förlagsmänniska" blev det helt plötsligt något annat än bara anonyma stora förlag. Med Printz i tankarna läste jag nu och tyckte det blev riktigt intressant att få lära mig lite om hur det fungerar "bakom kulisserna".

Snabbläst, kort och intressant bok för dem som vill veta mer om läsecirklar och bokutgivning.

2 kommentarer: